زرداری: با طالبان مستقیم کار کنید، نه از طریق «حکومتداری موازی»

بلاول بوتو زرداری، وزیر امور خارجه پاکستان از جامعه بین المللی و به ویژه آمریکا خواست که «مستقیما» بیشتر با طالبان حاکم بر افغانستان کار کنند، «نه علیه آنها». در حالی که منع آموزش دختران و پناه گرفتن تروریست‌‌ها از سوی طالبان همچنان نگرانی‌های عمده جامعه جهانی است.

آقای زرداری در مصاحبه با خبرگزاری آسوشیتدپرس اذعان کرده است که آمریکا مدتهاست که با بسیاری از مقام‌های پاکستانی در مورد «رفتار دلسوزانه و حمایت» از طالبان اختلاف دارند.

با آنهم، او افزوده که پاکستان نگرانی‌های گسترده خود را با آمریکا در مورد «خشونت‌های گروه‌های مسلحی که در دو دهه گذشته در افغانستان پناه گرفته‌اند، در میان گذاشته است.»

طالبان به سخنان مقام‌های پاکستانی در مورد حضور «گروه‌های تروریستی» در افغانستان همواره شدیدا واکنش نشان داده‌ است.

او گفت که «انزوای اقتصادی و محرومیت‌هایی که افغانستان پس از تسلط طالبان با آن روبروست، تنها به اقتدارگرایی و افراط گرایی دامن می‌زند.»

به گفته او، بهترین نتیجه از طریق کار با نهادهای موجود در دست طالبان بدست‌آمدنی است نه از طریق ایجاد نوعی «حکومتداری موازی». که به نظر می‌رسد اشاره آقای زرداری به مدیریت نهادهای بین المللی در امور افغانستان باشد.

وزیر خارجه پاکستان تاکید کرده که برای مبارزه با تروریسم در افغانستان لازم است برای «ایجاد ظرفیت» در طالبان کمک شود، پیش از این که «مورد قضاوت» در این مورد قرار بگیرند.

بالا گرفتن اختلاف مقام‌های طالبان در مورد آموزش دختران

گزارش‌ها حاکیست که اختلاف در میان مقام‌های طالبان در مورد منع آموزش دختران پس از اظهارات روز گذشته متفاوت مقام‌های این گروه درباره آموزش دختران بالا گرفته است.

یک مقام ارشد طالبان روز گذشته برای اولین بار به طور ضمنی اعلام کرد که منع آموزش دختران، «امر امیر» یعنی هبت الله آخوندزاده، رهبر طالبان است.

خالد حنفی، وزیر امر به معروف و نهی از منکر طالبان در سخنانی در سمیناری در کابل گفت که همه‌جا از آموزش دختران صحبت می‌شود، «در حالی که آموزش دنیوی یک عمل مباح است و در صورتی که میان مباح و امر امیر (رهبر طالبان) تعارض ایجاد شود حکم امیر واجب است.»

آقای حنفی این سخنان را در همان جلسه‌ای گفت که مقام دیگر ارشد طالبان، عباس استانکزی، معاون سیاسی وزارت خارجه گفت: «به صراحت باید بگویم که آموزش بر زن و مرد فرض است، در این زمینه صدها فتوا وجود دارد و هیچکس از فرض بودن آن انکار نمی‌تواند بکند و هیچ نوع مخالفت شرعی در مورد این مساله وجود ندارد».

پوتزل: منع آموزش دختران دستور رهبر طالبان است

مارکوس پوتزل، معاون نمایندگی سازمان ملل در کابل نیز در سخنرانی خود در جلسه روز گذشته شورای امنیت برای بررسی وضعیت افغانستان گفت که «شمار زیادی از مقام‌های طالبان در سطوح مختلف» گفتند که بستن دبیرستان‌های دخترانه «تصمیم امیر هبت‌الله، رهبر طالبان است و تندروهای اطراف او از آن دفاع می‌کنند.»

این در حالی است که برخی از اعضای طالبان به طور علنی خواستار بازگشایی فوری تمام مکاتب‌/مدارس شدند و بستن مدارس دخترانه را از نظر شرعی زیر سوال برده‌اند.

آقای پوتزل گفت: «در چند ماه گذشته حکومت طالبان «تحولات مثبتی رخ داده است، اما بسیار کم و بسیار کند بوده‌اند و موارد منفی بر آنها غلبه کرده، به ویژه منع مداوم آموزش متوسطه دختران.»

سازمان ملل می‌گوید افغانستان تحت کنترل طالبان «تنها کشوری در جهان» است که دختران را از حق کامل تحصیل محروم کرده است.

معاون یوناما

آقای پوتزل افزود که تا به امروز، طرح کمک‌های بشردوستانه در ۲۰۲۲ تنها ۱.۹ میلیارد دلار  از ۴.۴ میلیارد دلار درخواست شده را دریافت کرده است. برای آینده نزدیک، شرکای بشردوستانه به ۶۱۴ میلیون دلار برای حمایت از آمادگی زمستانی به اضافه ۱۵۴ میلیون دلار لازم برای اضافه کردن منابع ضروری قبل از قطع شدن مناطق به دلیل آب و هوا نیاز دارند.

در این میان، خود طالبان اعلام می‌کنند که متعهد به رشد تحت رهبری بخش خصوصی هستند که از وابستگی و مشروط شدن کمک‌ها جلوگیری می‌کند. اما این مستلزم اقدامات عملی است که تاکنون انجام نشده است.

گزارش تازه دبیرکل سازمان ملل: آمارهای جرم و جنایت همچنان بالا باقی مانده

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نیز در گزارش سه ماهه تازه خود وضعیت افغانستان در سه ماه اخیر را در مقایسه با سه ماه آخر حکومت پیشین ارایه کرده است.

در گزارش دبیرکل سازمان ملل آمده که سه ماهه بین ۲۲ می تا ۱۶ آگوست سال جاری، رویدادهای امنیتی و تلفات غیرنظامیان در مقایسه با مدت مشابه در سال ۲۰۲۱ -اوج حملات طالبان – به طور قابل توجهی کاهش یافته است.

در مدت سه ماهه یاد شده، سازمان ملل متحد ۱۶۴۲ حادثه مرتبط با امنیت را ثبت کرده که نسبت به ۷۳۱۴ مورد در مدت مشابه سال گذشته، ۷۷.۵ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

همچنین حملات هوایی ۹۹.۵ درصد کاهش یافته؛ از ۵۶۴ به ۳ حمله رسیده است.وانفجارهای ناشی از مواد منفجره دست‌ساز ۸۷ درصد کاهش یافته است؛ از ۵۹۰ به ۷۶ مورد. موارد ترورها نیز ۷۰ درصد کاهش یافته است، از ۲۹۴ به ۸۸ مورد رسید.

در حالی که در هفت ماهه اول سال ۲۰۲۲، حوادث امنیتی در حال افزایش بوده است، ۵۴۷ رویداد تنها در ما جولای (ژوئیه) ثبت شده که که بالاترین رقم در سال جاری است.

در گزارش دبیرکل به جنگ بین اعضای پشتون و غیرپشتون طالبان نیز اشاره شده است، که از جمله در ولایات بدخشان، بامیان، سرپل و تخار رخ داده است.