نشست عالمان طالبان؛ امیر مجهول‌الهویه زبان گشود

دومین روز نشست عالمان طالبان در کابل که ظاهراً به هدف حمایت از رژیم این گروه برگزار شده است، با حضور فردی مجهول در قامت رهبر غایب طالبان پی‌گیری شد. این فرد زیر نام هبت‌الله که مشخص نشد چگونه در مقابل اشتراک‌کننده‌گان قرار گرفت، گفته است که قربانیان طالبان در جنگ ۲۰ سال اخیر با تسلط دوباره، پاداش‌شان را می‌گیرند. او به جامعه جهانی نیز هشدار داد که به این گروه فرمایش ندهد، زیرا به گفته وی، هیچ فرمایشی قبول نمی‌شود. این در حالی است که خلاف موقف وی، طالبان همواره برای تحکیم رژیم‌شان، خواستار کمک‌های بین‌المللی می‌شوند. رهبر مجهول‌الهویه طالبان هم‌چنان با ابراز نارضایتی از جنگ‌جویان، قاضیان، منتقدان خودی و کمیسیون دعوت طالبان، به‌نحوی فساد، ناعدالتی و تعصب را در رژیم طالبان تأیید کرد. به باور او، با بهتر شدن امنیت، خداوند به خودی خود اقتصاد کشور را بهتر می‌کند. گفتنی است که این نشست عالمان طالبان در دومین روزش نیز با حملاتی همراه بود. دست‌کم سه موشک از نقطه‌ای در کابل به خیمه لویه‌جرگه، مقر برگزاری این نشست شلیک شد. با این حال، طالبان مانند موقف‌گیری پس از حمله روز اول نشست، امنیت را برقرار گزارش دادند و صداهای مهیب را ناشی از انفجار بالون گاز خواندند.

در دومین روز نشست علمای طالبان در کابل، اعضای این گروه اعلام کردند که ملا هبت‌الله، رهبرشان نیز در نشست حاضر شده و سخنرانی کرده است. در ادامه تلویزیون حکومتی زیر کنترل طالبان سخنرانی منسوب به این فرد را نشر کرد. با این حال، با توجه به منع پوشش رسانه‌ای، هیچ‌گونه جزییاتی که حضور رهبری غایب طالبان را ثابت کند، نشر نشد. هم‌چنان مشخص نشد که این فرد تحت چه شرایطی جلو حاضران قرار گرفته است. پیش‌ از این، او به حاضران پشت و در ادامه صحبت کرده بود. منابع هم‌چنان می‌گویند که صدای نشر شده از رهبر طالبان با صداها و تصاویری که از وی در گذشته نشر شده بود، هم‌خوانی ندارد. پیش از این خبرهای مرگ هبت‌الله بارها نشر شد، اما طالبان با وجود رد کردن آن، نتوانسته‌اند اسنادی برای اثبات زنده بودن رهبرشان ارایه کنند.

این فرد روز جمعه، ۱۰ سرطان، در سخنرانی‌اش گفت که در دو دهه گذشته افراد زیادی برای تحقق نظام اسلامی کشته شده‌اند و اکنون با حاکم شدن «شریعت سچه اسلامی»، خداوند پاداش‌شان را می‌دهد. این در حالی است که پیش‌تر براساس دستور رهبر غایب طالبان، جنگ‌جویان این گروه و آشنایان‌شان به دلیل آن‌چه «سهم‌گیری در جنگ‌ها» خوانده شده بود، به جای افراد باسواد وارد ساختار نهادهای ملکی شده‌اند. هم‌چنان در بخشی از سخنرانی، این فرد غایب می‌گوید که مقابله طالبان با آن‌چه وی «کفر» می‌نامد، تا قیامت ادامه دارد و آنان اهل مصالحه نیز نیستند. او تأکید دارد که قصاص و حدود خداوند به هر قیمت در افغانستان پیاده می‌شود و طالبان به عکس‌العمل‌ها توجه نمی‌کنند. او به جنگ‌جویان طالبان هشدار داد که اگر «شریعت» را رعایت نکنند، باید از صف جدا شوند.

این فرد غایب هم‌چنان در بخشی از سخنرانی‌اش از «تأمین امنیت سرتاسری» صحبت کرد. به گفته او، طالبان قدرت جهان را شکست داده‌اند و مسوولان حکومت قبلی نیز بدون جنگ، وطن را ترک کردند. وی به‌گونه تلویحی فساد، ناعدالتی و تعصب در رژیم طالبان را تأیید کرد و گفت که جنگ‌جویان و قاضیان این گروه باید از «فساد، اندیوالیسم و منطقه‌پرستی» خودداری کنند. او ملاها را نیز تمام‌الاختیار رژیم طالبان خواند و گفت که این قشر شریعت را می‌فهمند. این در حالی است که به باور بیشتر مردم، ملاها به دلیل محافظه‌کاری به حکومت طالبان تسلیم شده‌اند و در اعمال رویکرد افراطی آنان نقش دارند. این فرد هم‌چنان از کارکرد کمیسیون دعوت طالبان ابراز نارضایتی کرد، زیرا به باور وی، مفسدان، زورگویان و مردم بد را احترام و قدر می‌کنند.

رهبر غایب طالبان هم‌چنان از طالبانی که علیه این گروه صحبت می‌کنند، ابراز نارضایتی کرد. او گفت که این افراد نباید به رهبران طالبان نصیحت کنند و در رسانه‌ها علیه رژیم این گروه حرف بزنند. او تصریح کرد که این انتقاد باید در بدنه رژیم طالبانی شود، نه به شیوه‌ای که این رژیم را سرنگون سازد. وی هم‌چنان به جامعه بین‌المللی گفت که به طالبان «فرمایش» ندهد، زیرا جنگ‌جویان این گروه هیچ تعاملی در این راستا نخواهند داشت. او تصریح کرد که اگر در پی این مشورت مورد حمله اتمی نیز قرار بگیرد، گوش نخواهد داد. به باور این فرد، با بهتر شدن امنیت، «خداوند به خودی خود اقتصاد می‌آورد». با این حال، وی هیچ‌گونه برنامه‌ای برای بهبود شرایط اقتصادی ارایه نکرد و تنها از تاجران خواست که در کشور سرمایه‌گذاری کنند. هم‌چنان او از پناهنده‌گان افغان نیز خواست که دوباره به کشور بازگردند، زیرا طالبان با آنان «حساب نمی‌کنند». این در حالی است که این گروه هم‌ اکنون در نقاط مختلف کشور درگیری راه انداخته‌ است و روزانه ده‌ها تن از سوی جنگ‌جویان این گروه کشته می‌شوند.

دومین روز نشست طالبان نیز با حملاتی همراه بود. یک انفجار در کوته‌سنگی کابل رخ داد که طالبان آن را انفجار بالون گاز خواندند. هم‌چنان براساس معلومات منابع، صداهای فیر مزاییل بر محوطه لویه‌‌جرگه شنیده شد. در ادامه تصاویر زیادی از خسارات این حمله نشر شد، اما طالبان آن را رد کردند و گفتند که نشست‌شان در آرامش دنبال شده است. روز گذشته نیز جلسه علمای طالبان با حملاتی همراه بود، اما سخنگویان طالبان آن را انکار کردند و گفتند که بالای مکان‌های مشکوک از سوی جنگ‌جویان این گروه تیراندازی شده است.

گفتنی است که نشست عالمان طالبان از سوی این گروه در کابل برگزار شده است. طالبان می‌گویند که این نشست براساس درخواست عالمان دین برگزار شده است. این در حالی است که این برنامه هیچ اجندای مشخص را دنبال نمی‌کند و در آن، تنها مسوولان طالبان خواستار حمایت ملاها از رژیم‌شان می‌شوند. پیش از این، سیاسیون و زنان به برگزاری این نشست واکنش نشان داده و تصریح کردند که طالبان با برگزاری چنین نشست‌هایی، به حذف برخی از اقشار، به‌ویژه زنان، تأکید دارند.