نبیل: طالبان ممکن نسخه سنی رژیم ایران را پیش‌کش کنند

رحمت‌الله نبیل، رییس عمومی امنیت ملی پیشین، گفته است که طالبان با مشورت‌های حامیان داخلی و خارجی خود، برای کسب مشروعیت داخلی و بین‌المللی لویه‌جرگه بر گزار می‌کنند.

آقای نبیل روز شنبه، ۴ سرطان/تیر، در برگه فیس‌بوکش نگاشته است که طالبان برای استفاده ابزاری و طرح مسایل فرعی، لویه‌جرگه برگزار می‌کنند.

رییس امنیت ملی پیشین افزوده است که این گروه در لویه‌جرگه، فرمول جدید سیاسی خود را که نسخه سنی رژیم ایران است و در زمان گفت‌وگوهای دوحه از طرف زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه پیشین وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان مطرح شده بود، پیش‌کش خواهند کرد.

آقای نبیل افزوده است که طالبان قبل از دایر کردن لویه‌جرگه، شورای علما را از هم‌فکران خود دایر خواهند کرد. به گفته او، این شورا خطوط سرخ و چارچوب بحث و آجندای لویه‌جرگه را تعیین می‌کند.

او تاکید کرده است که هدف این چارچوب طالبان تمرکز انحصاری قدرت در حیطه صلاحیت «امیرالمومین»‌شان خواهد بود.

رییس امنیت ملی پیشین گفته است که هدف از برگزاری شورای علما، تعیین چارچوب برای به رسمیت شناختن پرچم این گروه و صبغه دینی/مذهبی بخشیدن به سرکوب هرگونه قیام و مقاومت علیه طالبان است.

آقای نبیل تصریح کرده است که تعداد اندکی از مخالفان باطنی و ظاهری تفکر طالبانی و برخی از مقام‌های حکومت پیشین و تیکه‌داران قومی در لویه‌جرگه طالبان اشتراک می‌کنند.

او هدف دیگر این لویه‌جرگه را ساختن دست‌آویزی برای لابی‌گران خارجی این گروه در سطح بین‌المللی عنوان کرده است.

رییس امنیت ملی پیشین تاکید کرده است که یک تعداد از «طمع‌خواران سرگردان سیاسی با شنیدن اسم سیستم صدارتی ذوق‌زده شده‌اند.»

او این کار را لغزشی دانسته است که همه را یک‌جا و برای همیشه در کام اژدهای قدرت فرو خواهد برد.