معاون رئیس‌جمهور سابق امریکا: ما دشمنان خود را با خروج فاجعه‌بار از افغانستان جسورتر کردیم

مایک پنس، معاون رئیس جمهور پیشین امریکا در گفتگو با فاکس‌نیوز از دولت جو بایدن به شدت انتقاد کرد و گفت دولت او بیش از هر دولت دیگری که در عمر دیده، به امریکا ضربه زده است. معاون پیشین ریاست جمهوری امریکا گفت: “ما دشمنان خود را با خروج فاجعه‌بار از افغانستان جسورتر کرده‌ایم.”

به گفته او تصمیم‌های بایدن “ایالات متحده را در صحنه جهانی تضعیف کرده است.”

مایک پنس پیش از این هم به فاکس‌نیوز گفته بود سیاست خارجی ضعیف بایدن و اعلام خروج امریکا از افغانستان در واقع چراغ سبزی به طالبان بود.

آقای پنس بر این باور است که طالبان چون متوجه شده بود که تهدید نظامی بالقوه‌ای از طرف امریکا وجود ندارد، کابل را تصرف کرد.

مایک پنس از سیاست دونالد ترامپ در زمان ریاست جمهوری‌اش دفاع کرده و گفته ترامپ به طالبان هشدار لازم را داده بود.

مایک پنس، متحد کلیدی دونالد ترامپ در زمان ریاست جمهوری‌اش بود. او در آن زمان به عنوان معاون رئیس جمهور ایالات متحده کار می‌کرد و فرد شماره دوی دولت امریکا به حساب می‌آمد.

او در یادداشتی که برای نشریه وال استریت ژورنال نوشته، گفته است: “دولت ترامپ در فبروری ۲۰۲۰ به توافقی با طالبان رسید که بر اساس آن همه حملات به پرسنل نظامی امریکا را متوقف کند، از پناه دادن به تروریست‌ها در خاک افغانستان امتناع کند و با رهبران افغانستان بر سر تأسیس یک دولت جدید به مذاکره بپردازد؛ در مقابل امریکا توافق کرده بود تا زمانی که به این تعهدها عمل شود، نیروهای نظامی خود را به تدریج و با نظم و ترتیب، از افغانستان خارج کند.”

با این حال، جو بایدن، رئیس جمهور امریکا از عملکرد خود در قبال افغانستان همیشه دفاع کرده است. بایدن می‌گوید: “منافع ملی کشورش فقط یک چیز است. اینکه از افغانستان به عنوان پایگاه حمله به امریکا استفاده نشود.”

ایالات متحده حالا از افزایش فعالیت‌‌های تروریستی در افغانستان نگران است. جنرال اسکات بریر، مدیر سازمان استخبارات نظامی امریکا اخیرا حملات اخیر داعش در افغانستان را “یک فال بد برای آینده” دانسته است.

همزمان جنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح امریکا دیروز در مجلس نمایندگان ایالات متحده گفت امیدوار است افغانستان به محل فعالیت‌های تروریستی علیه امریکا تبدیل نشود. او هشدار داد امریکا وضعیت افغانستان را زیر نظر دارد و آماده عملیات ضربتی علیه تهدیدات تروریستی است.