وال استریت ژورنال گزارش‌ها در مورد پیشرفت‌های جبهه مقاومت ملی را “دلگرم‌کننده” خواند

وال استریت ژونال در یادداشتی گزارش‌ها در مورد پیشرفت‌های جبهه مقاومت ملی افغانستان را “دلگرم‌کننده” خوانده است.

وال استریت ژورنال توضیح داده است که ” این جبهه با سیاست‌های رادیکال اسلامی و سرکوب زنان و اقلیت‌های قومی و مذهبی مخالف است.”

جبهه مقاومت ملی افغانستان در روزهای گذشته مواضع طالبان را در ولایت پنجشیر، ولسوالی اندراب ولایت بغلان و ولسوالی ورسج ولایت تخار هدف حمله قرار داد.

گزارش‌هایی در مورد دست به دست شدن ولسوالی ورسج ولایت تخار و بخش‌هایی از پنجشیر میان نیروهای جبهه مقاومت و طالبان منتشر شده است.

گزارش‌هایی هم منتشر شده که نشان می‌دهد طالبان پس از درگیری دست به کشتار، بازداشت‌های گسترده و شکنجه غیرنظامیان در این مناطق زده است.

در یادداشت وال استریت ژورنال آمده است که ادعاهای جبهه مقاومت ملی افغانستان در مورد بازپس‌گیری چند از ولسوالی‌های ولایات شمالی افغانستان را به گونه مستقلانه نمی‌تواند تأیید کند، اما این جبهه پناهگاه‌هایی را در برخی از مناطق در داخل از کشور ایجاد کرده است.

این روزنامه اظهارات اخیر آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده را مورد انتقاد قرار داده که گفته بود با وجود اینکه زنان افغانستان در وضعیت خوبی قرار ندارند، “شاید بگویید تا حدودی طنزآمیز است اما ثبات و آرامش نسبی بیشتر در کشور وجود دارد.”

وال استریت ژورنال با اشاره به حملات خونبار اخیر داعش در کابل و شهرهای مختلف افغانستان اظهارات آنتونی بلینکن را زیر سوال برده است.

این روزنامه با اشاره به فرمان اخیر طالبان در مورد حجاب زنان گفته است: “این یک تراژدی برای زنان و مردان افغانستان است و یادآور کابوس امریکایی‌هایی است که هنوز در آنجا به دام افتاده‌اند.”

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه اخیراً در کنگره آمریکا تأیید کرد که ۱۲۶ امریکایی در افغانستان باقی مانده‌اند. وی افزود که ۳۷ نفر به دنبال خروج هستند و وزارت امور خارجه امریکا به آنها برای خروج از افغانستان کمک خواهد کرد.

ممکن است رقم امریکایی‌هایی که در افغانستان گیر مانده‌اند و می‌خواهند از این کشور بیرون شوند، بیشتر باشد.

خروج ناگهانی ایالات متحده از افغانستان و سقوط کابل به دست طالبان باعث شد که هزاران تن از مردم افغانستان که برای دولت ایالات متحده کار می‌کردند، به خطر بیفتند. واشنگتن در ماه اگست و پس از آن برخی از متقاضیان ویزای مهاجرت ویژه را تخلیه کرد اما تعداد بی‌شماری از آنها در افغانستان جا ماندند.

در حال حاضر بسیاری از متحدان افغان دولت امریکا همچنان در معرض خطر قتل‌های تلافی‌جویانه هستند. وال استریت ژورنال نوشته است: “با بدتر شدن وضعیت حقوق بشر، آنها سزاوار راهی برای خروج هستند.”

اخیراً طالبان فرمان جدیدی را در مورد حجاب زنان در افغانستان منتشر کردند که واکنش‌های گسترده‌ای را برانگیخته است. فرمان جدید، زنان در بیرون از خانه را ملزم می‌سازد که به جز چشمان سراسر صورت و بدن خود را بپوشانند. اگر چهره زنی در انظار عمومی دیده شود، “سرپرست” مرد او فممکن است با جریمه نقدی و زندان م شود. اگر یک که از فرمان طالبان پیروی انکرده، بستگانی داشته باشد که برای دولت کار می‌کنند، ممکن است شغل خود را از دست بدهند. پارک‌ها در افغانستان، در حال حاضر بر اساس جنسیت تفکیک شده‌اند. زنان دیگر نمی‌توانند بدون همراه مرد به مدرسه بروند یا با هواپیما یا تاکسی سفر کنند. آنها به دلیل تخلفات با بازداشت و زندان روبرو هستند.