آخرین وزیر مالیه افغانستان در امریکا تکسی‌رانی می‌کند

خالد پاینده، آخرین وزیر مالیه حکومت سرنگون‌شده افغانستان پس از ترک کشور به تکسی‌رانی در امریکا رو آورده است.

او که پیش از سقوط حکومت از سمتش استعفا داده بود، می‌گوید برای حمایت از خانواده‌اش، به این شغل رو آورده است.

پاینده امریکا و سیاسیون افغان را مسئول سقوط کابل می‌داند.

روزنامه واشنگتن‌پست گزارش مفصلی از جریان تکسی‌رانی این وزیر پیشین نشر کرده است. پاینده که اکنون برای شرکت تکسی‌رانی “اوبر” رانندگی می‌کند، به این روزنامه گفته است که مبارزه امریکا برای دموکراسی و حقوق بشر در کشورش یک “تظاهر” بود.

این سوال که چه اتفاقی افتاد و چه کسی مقصر سقوط بود، ذهن پاینده را به خود مشغول کرده است. او هموطنان افغان خود را نیز مقصر می‌داند. پاینده می‌گوید: «اگر جدی بگویم، ما اراده جمعی برای اصلاحات نداشتیم.»

پاینده همچنین گفت که خود را نیز مقصر می‌داند و افزوده است که آرزو می‌کرده هیچ‌گاه سمت وزیر مالیه را در پایان سال ۲۰۲۰ قبول نمی‌کرد.

خالد پاینده، آخرین وزیر مالیه دولت فروپاشیده افغانستان

خالد پاینده، آخرین وزیر مالیه دولت فروپاشیده افغانستان

پاینده گفت: «زشتی‌های زیادی دیدیم و شکست خوردیم. من بخشی از شکست بودم. وقتی به بدبختی مردم نگاه می‌کنی و احساس مسئولیت می‌کنی، سخت است.»

خالد پاینده در کنار شغل تکسی‌رانی، به عنوان استاد مهمان در دانشگاه جورج تاون نیز کار می‌کند؛ اما معاش او در این دانشگاه نمی‌تواند مخارچ زندگی‌اش را تأمین کند.

پاینده می گوید که از شغل تکسی‌رانی اش “شکرگزار” است و این‌که از روزگار “ناامید نشده است” برایش اهمیت دارد.

خالد پاینده در سال ۲۰۱۵ واجد شرایط ویزه مخصوص مهاجرت به امریکا شد و در سال ۲۰۱۹ به این کشور نقل مکان کرد.

او اکنون با همسر و چهار فرزندش در ایالت ویرجینای امریکا زندگی می‌کند.

خالد پاینده برای مدت کوتاهی وزیر مالیه افغانستان شد، اما یک هفته قبل از سقوط افغانستان به دست طالبان، از سمتش در این وزارت به دلیل اختلاف با اشرف غنی، رئیس جمهور فراری افغانستان استعفا کرد و به خانواده‌اش در امریکا پیوست.

پیش از این، سید احمدشاه سادات، وزیر سابق مخابرات افغانستان که در سال ۲۰۲۰ به آلمان مهاجرت کرده، به شغل غذارسانی در این کشور روی آورده بود.