دانش “طرح قانون اساسی جمهوری فدرالی اسلامی افغانستان” را بازنشر کرد

سرور دانش، معاون رئیس‌جمهور پیشین افغانستان در صفحه فیسبوکش “طرح قانون اساسی جمهوری فدرالی اسلامی افغانستان” را منتشر کرده است.

آقای دانش در ویبسایت بنیاد اندیشه نوشته است این طرح قانونی است که “متن اصلی آنرا رهبر شهید استاد مزاری جهت مطالعه، نظرخواهی و تصحیح برایم فرستاده بود”

سرور دانش این طرح قانون را در چهارمین ویرایش کتاب “متن کامل قوانین اساسی افغانستان” نیز منتشر کرده است.

معاون دوم دولت پیشین افغانستان در این دولت ریاست کمیته قوانین را بر عهده داشت و بارها محمداشرف غنی، رئیس جمهور پیشین از تسلط او بر نظام قضایی افغانستان ستایش کرده بود.

آقای دانش پیش از این نیز در شانزدهمین سالگرد تصویب قانون اساسی گفته بود با آنکه از قانون اساسی دفاع می‌کند و آن را بهترین قانون اساسی در تاریخ افغانستان می‌داند اما تاکید می‌کند که این قانون نیاز به بازنگری دارد.

در اولین ماده طرح قانون اساسی جمهوری فدرالی اسلامی افغانستان آمده است “دولت افغانستان، جمهوری فدرالی اسلامی، مستقل، واحد و غیر قابل‌تجزیه بوده و بر تمام قلمرو خود دارای حاکمیت می‎‌باشد. حاکمیت ملی به مردم مسلمان افغانستان تعلق دارد. قدرت دولت از مردم برخاسته، مردم از طریق انتخابات و رأی‌دهی، به وسیلۀ ارگان‌های مقننه، اجرائیه و قضائیه این قدرت را اعمال می‌نمایند.”

در حالی که طالبان تنها فقه حنفی را مذهب رسمی افغانستان می‌داند، در ماده دوم این قانون “دین مبین اسلام” دین رسمی مردم افغانستان و مذاهب “جعفری و حنفی” به عنوان دو مذهب رسمی این دولت معرفی شده است.

ماده یازدهم این طرح کابل را پایتخت جمهوری فدرالی افغانستان می‌داند.

ماده دوازدهم این طرح شش ایالت را برای افغانستان پیشبینی کرده است. ۱_ ایالت غرجستان با مرکزیت بامیان، ۲_ ایالت بلخ که مرکز آن شهر مزار شریف می‌باشد ۳_ ایالت هرات که مرکز آن شهر هرات می‌باشد، ۴_ ایالت کندهار که مرکز آن شهر کندهار می‌باشد؛ 5_ ایالت ننگرهار که مرکز آن شهر جلال‌آباد می‌باشد؛6_ ایالت کابل که مرکز آن شهر کابل می‌باشد.

در ماده چهاردهم آمده که هر ایالتی دارای قانون اساسی و قوانین فرعی خاص می‌باشد، اما قانون اساسی و قوانین فرعی هیچ ایالت مخالف با قانون اساسی جمهوری فدرالی اسلامی کشور وضع شده نمی‌تواند.