اسناد درز کرده ناکامی‌های بایدن در افغانستان را فاش کرد

اسناد تازه درز کرده با افشای ابعاد تازه از ناکامی‌های بایدن در افغانستان نشان می‌دهد که واشنگتن پیش از سقوط کابل برای روند تخلیه آماده نبوده است.

اسناد تازه درز کرده از جلسه اتاق وضعیت نشان می‌دهد که کاخ سفید حتی تا ساعاتی پیش از سقوط کابل توسط طالبان نیز آماده روند تخلیه از افغانستان نبوده است.

یادداشت‌های جلسه اتاق وضعیت که «اکسیوس» آن را فاش کرده، نشان می‌دهد که مقامات دولت بایدن در آخرین لحظات و درحالیکه کابل در محاصره طالبان بود تلاش داشتند تا طرحی را برای تخلیه اتباع خود و همکارانشان از افغانستان نهایی کنند.

براساس این گزارش، خلاصه جلسه نتیجه‌گیری شورای امنیت ملی آمریکا در مورد “انتقال به خارج از افغانستان” در تاریخ 14 آگوست 2021 (یک روز پیش از سقوط کابل) تلاش داشتند تا جزئیات کلیدی طرح خروج را نهایی کنند.

در این گزارش آمده است «دولت برای شناسایی هر چه بیشتر کشورها به عنوان نقاط ترانزیت تلاش خواهد کرد. نقاط ترانزیت باید بتوانند شهروندان آمریکایی، اتباع افغانستان، اتباع کشورهای ثالث و سایر افراد تخلیه شده را در خود جای دهند».

اکسیوس افزود که آن‌ها تازه یک روز پیش از سقوط کابل تصمیم گرفتند که باید به کارمندان محلی افغان اطلاع دهند تا برای انتقال به آمریکا باید شروع به ثبت نام کنند.

میزان محبوبیت بایدن هنوز از صحنه‌های پر هرج و مرج لحظات پایانی خروج، با سقوط افغان‌ها از هواپیما و حمله انتحاری داعش به فرودگاه کابل بهبود نیافته است.