مسافران افغان در پشت مرزهای ایران به درِ بسته “اومیکرون” برخوردند

کنسولگری ایران در هرات با صدور بیانیه‌ای گفته بود که بر اساس تصمیم دولت در تهران، مرزهای افغانستان برای جلوگیری از شیوع سویه اومیکرون به طور موقت به روی تردد مسافران بسته می شود.

صدها پناهجو و مسافر افغان پس از بسته شدن موقت مرزهای زمینی ایران به روی مسافران خارجی به دلیل جلوگیری از شیوع سویه “اومیکرون” ویروس کرونا، در پشت مرزهای ایران سرگردان مانده اند.

شبکه خبری “طلوع” افغانستان با اشاره به بسته شدن مرزهای زمینی ایران به دلیل جلوگیری از شیوع سویه اومیکرون گزارش داد در پی این اقدام، صدها شهروند افغان که تلاش می‌کردند وارد ایران شوند، در پشت مرز سرگردان شده‌اند.

از 4 روز پیش صدها شهروند افغان در استان مرزی هرات در پشت مرز “اسلام قلعه” سرگردان هستند.

“شعیب عمرزاده” شهروند افغان از ایالت “کاپیسا” که خود یکی از شهروندان افغانستانی سرگردان در پشت مرز اسلام قلعه است در این باره به خبرنگار طلوع نیوز گفته است:” ما ویزا داریم اما هنوز به ما اجازه عبور نمی دهند. آنها (نیروهای مرزی ایران) با ما مانند افراد غیرقانونی رفتار می کنند. من از سردی هوا می لرزم اما همچنان منتظر پاسخ مثبت آنها هستم.”

“جمعه گل رحمانی” یک شهروند هراتی نیز در این باره گفت:” اینجا غذا نیست و هوا هم سرد است. ما به مرز رفتیم اما ایران می گوید که بسته است. من 30 هزار افغانی هزینه کرده ام و چهار شب را در اینجا منتظر بوده ام.”

در همین حال ” همایون همت”، معاون کمیساریای مرز اسلام قلعه گفته است که ایران باید کسانی را که ویزا دارند و برای اسناد مسافرتی هزینه کرده اند، بپذیرد.

مقامات دولت تحت رهبری طالبان در افغانستان گفتند که در این مورد با همتایان ایرانی خود گفتگو کرده اند.

تصمیم برای بستن مرز توسط کنسولگری ایران گرفته نشده است بلکه این تصمیم توسط وزارت امور خارجه در تهران و با هماهنگی وزارت بهداشت کشور گرفته شده است.

گذرکاه مرزی” اسلام قلعه” بین ایران و افغانستان/ عکس آرشیوی

مسافران افغان در پشت مرزهای ایران به درِ بسته

پیش از این، کنسولگری ایران در هرات با صدور بیانیه‌ای گفته بود که بر اساس تصمیم دولت در تهران، مرزهای افغانستان برای جلوگیری از شیوع سویه اومیکرون به طور موقت به روی تردد مسافران بسته می شود.

مرزهای زمینی ایران و ترکیه نیز از چند روز پیش و به منظور تدابیر جلوگیری از شیوع سویه اومیکرون به طور موقت بسته شده و ترددی در آنها انجام نمی شود.

اما مرزهای هوایی ایران همچنان به روی مسافران هوایی باز است و مسافران خارجی با داشتن کارت واکسن و تست منفی کرونا می توانند وارد ایران شوند.