کانگرس امریکا، سازمان ملل به هر قیمتی که شده، نباید طالبان را به رسمیت بشناسد

سناتور لندسی گراهام و مایکل والتز، عضو مجلس نمایندگان کانگرس امریکا با ارسال نامه‌ی به انتونیو گوتیرش، سر منشی عمومی سازمان ملل متحد، درباره به رسمیت شاخته شدن طالبان از سوی این سازمان ابراز نگرانی شدید کرده‌اند.

سناتوران در این نامه تاکید کرده‌اند که «به هر قیمتی» که شده‌است، از به رسمیت شاخته شدن طالبان خودداری شود و به گفته آنان نباید کرسی ملل متحد به رژیمی داده‌شود که اعضای آن به صفت دهشت افگن درج فهرست شده‌اند.

نامه‌ی ارسال شده که در وبسایت پولتیکو نشر شده آمده‌است: «طالبان افغان حقوق زنان و دختران را پامال، همکاران پیشین نیروهای ایالات متحده و ناتو را تعقیب و قتل، آزادی بیان و مطبوعات را سرکوب کرده و روابط خود را با سازمان‌های تروریستی خارجی مانند القاعده و شبکۀ حقانی تحکیم می‌کنند.»

این دو سیاستمدار جمهوریخواه استدلال کرده اند که هر حکومتی که چنین رفتاری را در پیش گیرد، مستحق به رسمیت شناخته شدن در عرصۀ جهانی نیست. آنان همچنان استدلال کرده اند که عضویت طالبان در سازمان ملل متحد، مشروعیت این سازمان را به صفت یک نهاد جهانی می‌زداید.

قطع رابطه با گروه‌های دهشت افگن به ویژه القاعده یکی از تعهدات طالبان در توافقنامۀ این گروه با ایالات متحده است.

آقای گراهام و مایکل والتز همچنان گفته اند که تحریم‌های ملل متحد علیه گروه طالبان لغو نشود و به این گروه، مانند دهۀ ۱۹۹۰ میلادی، رسمیت داده نشود و در عوض کرسی افغانستان در ملل متحد در اختیار نمایندۀ حکومت پیشین آن کشور گذاشته شود.

در دهۀ ۱۹۹۰ جز پاکستان، عربستان سعودی و امارات متحدۀ عرب هیچ کشور دیگر حکومت طالبان را در افغانستان به رسمیت نشناخته بودند. ملل متحد نیز در آن زمان حکومت به رهبری برهان‌الدین ربانی، رییس جمهور پیشین افغانستان را که بر بخش کوچک جغرافیای آن کشور کنترول داشت و در برابر طالبان مقاومت می‌کرد، به صفت حکومت مشروع افغانستان به رسمیت می‌شناخت.

به دنبال فروپاشی حکومت پیشین افغانستان و مسلط شدن طالبان بر آن کشور، ملل متحد همواره از بروز فاجعۀ بشری در افغانستان هشدار داده و خواستار توجه فوری جامعۀ بین‌المللی در این زمینه شده است.