سیگار: طالبان توان توقف کشت کوکنار را ندارند

اداره سر مفتش امریکا از بازسازی افغانستان میگوید، طالبان توان توقف کشت کوکنار و تولید مواد مخدر را ندارند.

اداره سرمفتش امریکا از بازسازی افغانستان (سیگار) در گزارش تازه خود در رابطه به وضعیت افغانستان نوشته است که از پانزده هم اگست سال روان میلادی تا حال، هیچ نهاد داخلی و خارجی در رابطه به وضعیت مبارزه با مواد مخدر در افغانستان گزارش نه داده است.

سیگار گفته که نهادهای امریکا در بخش مبارزه مواد مخدر تمامی فعالیت های شان را در افغانستان متوقف کرده اند.

در گزارش سیگار به اظهارات ماه آگست سخنگو حکومت طالبان اشاره شده که از تعهد آنان برای مبارزه با مواد مخدر گفته بود، اما سیگار گفته که هیچ تعهد رسمی از سوی طالبان برای مبارزه با مواد مخدر صورت نگرفته است.

احمدالله وثیق معاون سخنگوی حکومت طالبان به رادیو آزادی گفت، طالبان زیان های مواد مخدر به افغانستان و جهان را درک کرده اند، از همین رو در برابر آن مبارزه خواهند کرد.

احمدالله وثیق معاون سخنگوی حکومت طالبان
احمدالله وثیق معاون سخنگوی حکومت طالبان

آقای وثیق گفت: “وقتی در گذشته ها هم امارت اسلامی حاکم بود، کشت کوکنار در افغانستان به صفر رسیده بود. حال هم انشالله از همین پالیسی استفاده خواهیم کرد، زیرا امارت اسلامی به این باور است که مواد مخدر هم به زیان افغان ها و هم به زیان خارجی ها است. از همین رو چیزی که به مردم ما زیان برساند، به آن اجازه نخواهیم داد.”

در گزارش سیگار از مولوی عبدالسلام حنفی معاون دوم رییس الوزرا و عبدالکبیر مشاور سیاسی رییس الوزراء حکومت طالبان به عنوان کسانی نام برده شده که در گذشته به دست داشتن در قاچاق مواد مخدر متهم بودند.

این در حال است که دهقانان در ولایت های گرمسیر افغانستان به فصل بعدی کشت کوکنار آماده گی می گیرند، اما به گفته آنان، طالبان تا حال به گونه رسمی به آنان در رابطه به منع کشت کوکنار اطلاع نه داده اند.

خالد پشتون عضو پیشین ولسی جرگه و تحلیلگر سیاسی به این باور است که با توجه به روابط بیست سال گذشته میان طالبان و کاروباریان مواد مخدر، بعید است که آنان بتوانند به این زودی ها کشت کوکنار را متوقف سازند.

آقای پشتون می‌گوید: “خواست جهانیان هم همین است که طالبان باید در برابر مواد مخدر مبارزه کنند، اما متاسفانه طالبان یک نوع تعهد دارند. تعهد آنان در برابر دهقانان، زمین داران و قاچاقبرانی است که در بیست سال گذشته با دادن عشر با طالبان کمک کرده اند. این یک تعهد اخلاقی است و خود قاچاقبران نیز در طالبان افراد بلند پایه اند و یا طالبان با آنان روابط نزدیک داشته اند. از همین رو طالبان نمیتوانند از این مسله اساسی بگذرند، زیرا یک منبع بزرگ عاید شان مواد مخدر است.”

در دو ماه گذشته گزارشی از ضبط مواد مخدر در افغانستان در دسترس نیست، اما طالبان سلسله جمع آوری معتادان مواد مخدر را از سر گرفته اند که با این کار فروش مواد مخدر در شهرها کمتر شده و اکثریت ساقی خانه ها نیز مسدود شده است.