ربانی: تنها نظام مردم سالار و فراگیر می‌تواند صلح پایدار را در افغانستان تامین کند

رهبر حزب جمعیت اسلامی افغانستان گفت بحران افغانستان تنها از طریق ایجاد یک نظام فراگیر و مردم‌سالار حل شده و صلح پایدار در آن تامین می‌‎گردد.

«صلاح‌الدین ربانی» رهبر حزب جمعیت اسلامی افغانستان در بیانیه‌ای به مناسبت سالروز ترور پدرش «برهان‌الدین ربانی» رئیس جمهور سابق افغانستان و بیانگذار حزب جمعیت با اشاره به وضعیت کنونی این کشور گفت: افغانستان پس از دو دهه تجربه دموکراسی نیم‌بند، شاهد یک عقبگرد خطرناک است.

وی با تاکید بر ایجاد یک نظام مردم‌سالار و برخاسته از رأی مردم در افغانستان، افزود که بدون جلوگیری از ترویج انحصارگرایی، استبدادخویی و دیکتاتوری و در نبود یک نظام فراگیر و توزیع افقی قدرت، این کشور حتی با پشتوانه بزرگترین قدرت‌‌های خارجی تیز به امنیت و ثبات پایدار دست نمی‌یابد.

ربانی تصریح کرد: تاکید بر ساختار هرگونه نظامی که در آن حق رأی و اراده جمعی مردم انکار و کارکردش استبدادی و انحصارگرایانه باشد، نتیجه‌اش تداوم جنگ خواهد بود.

وی افزود: مردمی که بدون هیچگونه تجربه مبارزه مسلحانه، در برابر ارتش پر قدرت اتحاد جماهیر شوروی ایستادند، با این همه تجربه مبارزه مسلحانه، آگاهی و بیداری، در برابر سرنوشت خویش سکوت نخواهند کرد.

رهبر حزب جمعیت اسلامی ادامه داد که این حزب برای ایجاد نظام مردم سالاری که تامین کننده عدالت اجتماعی و تضمین کننده حقوق اساسی شهروندی باشد، آماده هرگونه مبارزه است، افزود: تنها یک نظام منتخب مردمی که همه مردم در تصمیم‌گیری‌های کلان ملی حضور مستقیم داشته باشند، می‌تواند ضامن صلح عادلانه و پایدار در افغانستان باشد.

ربانی خاطرنشان کرد که عوامل داخلی بحران و جنگ طولانی مدت افغانستان تنها از طریق مردم‌سالاری و توزیع افقی قدرت، صلح و ثبات پایدار را برای این کشور به ارمغان خواهد آورد.