طالبان در پنجشیر غیرنظامیان را بازداشت، شکنجه و به زندانی در کاپیسا می‌برد

صالح محمد ریگستانی، از فرماندهان “جبهه مقاومت ملی” که در پنجشیر علیه گروه طالبان می‌جنگند، گفته است که طالبان خانه به خانه در پنجشیر می‌رود، مردم غیرنظامی را “بازداشت و شکنجه” کرده به “زندانی در ولایت کاپیسا” می‌برد. آقای ریگستانی، از جامعه جهانی خواسته است تا به این موضوع توجه کرده، و پیگیر زندان کاپیسا شوند.

در حالیکه طالبان مرتب بدرفتاری با مردم عادی را در پنجشیر تکذیب کرده است، آقای ریگستانی هم اسنادی خاصی برای اثبات ادعایش ارایه نکرد.

اما آقای ریگستانی حدود ده روز پیش مدعی شد که طالبان غیرنظامیان را “بی‌رحمانه می‌کشند”. هفته گذشته، خبرگزاری به شواهدی دست یافت که گروه طالبان دست‌کم ۲۰ غیر نظامی را در پنجشیر تیرباران کرده است.

در روزهای نخست سقوط ولایت/استان پنجشیر به دست گروه طالبان، ویدئوهایی هم در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که نشان می‌داد گروه طالبان تعداد زیادی از افراد را در پنجشیر در کامیون‌ها پر کرده به جای نامعلومی می‌برند.

جبهه مقاومت ملی، به رهبری احمد مسعود، بعد از تصرف قدرت از سوی گروه طالبان در پنجشیر ایجاد شد. سپس پنجشیر در محاصره طالبان قرار گرفت؛ این گروه اجازه ورود مواد خوراکی و دارو را متوقف کردند، دسترسی به برق و اینترنت را نیز قطع کرده بودند.

بعد از ۲۳ روز، هفته گذشته برق و اینترنت به پنجشیر بازگشت و طالبان اعلام کردند آنها کمک‌های بشردوستانه به پنجشیر را اجازه ورود می‌دهند.