پنجشیر: پریان را پس گرفتیم؛ طالبان: در حال پیشروی هستیم

با ادامه حملات نیروهای طالبان برای تصرف پنجشیر در شمال کابل، “جبهه مقاومت ملی” گفته است که نیروهای این جبهه ولسوالی/شهرستان پریان را به طور کامل از طالبان پس گرفته‌اند.

طالبان هم مدعی پیشروی بیشتر در این ولایت شده‌اند و گفته‌اند به جز بازارک، مرکز ولایت پنجشیر و ولسوالی رخه بقیه مناطق پنجشیر در کنترل طالبان است.

همزمان مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا پیش‌بینی کرده است افغانستان با قدرت گرفتن داعش و القاعده با احتمال جنگ داخلی روبرو است. آقای میلی گفته است که ممکن است شرایط جدید افغانستان فضایی را برای تجدید حیات گروه‌های تروریستی ایجاد کند.

اظهارات ضد و نقیض درخصوص درگیری‌ها در منطقه درحالیست که فهیم دشتی، از سخنگویان جبهه مقاومت پنجشیر در توییتی نوشته‌است پریان “از وجود طالبان کاملا پاکسازی شد”. آقای دشتی افزوده که در اثر ثر انسداد مسیر بازگشت کاروانی از نیروهای طالبان، “دست کم هزار” نفر از آن‌ها گیر مانده بودند و “هنگام فرار و عقب‌نشینی توسط مردم محل با کمک رزمندگان مقاومت کشته، تسلیم یا اسیر شدند”.

او همچنین گفته که شمار زیادی از افرادی که به اسارت درآمده‌اند، “خارجی و بیشتر پاکستانی” هستند.

روز گذشته گزارش شد که نیروهای طالبان به دلیل “انفجار کوه” از عقب در منطقه دشت ریوت تحت محاصره قرار گرفته و تمام وسایط و تجهیزات‌شان به جا مانده است.

اما یک سخنگوی طالبان به روزنامه “اطلاعات روز” در افغانستان این موضوع را رد کرده و گفته عملیات طالبان در پنجشیر ادامه دارد و نیروهای آن‌ها در حال پیشروی هستند.

مارک میلی: افغانستان دچار جنگ داخلی می‌شود

مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا پیش‌بینی کرده است افغانستان با قدرت گرفتن داعش و القاعده با احتمال جنگ داخلی روبرو است.

آقای میلی گفته است که ممکن است شرایط جدید افغانستان فضایی را برای تجدید حیات گروههای تروریستی ایجاد کند.

به گفته وی “برآورد نظامی من این است که شرایط فعالی احتمالا به یک جنگ داخلی برسد”.

او در گفتگو با شبکه فاکس نیوز، گفت: “تخمین من بعنوان یک نظامی این را می‌گوید که شرایط می‌تواند تغییر کند و به جنگ داخلی بینجامد. من نمی‌دانم آیا طالبان قادر خواهد بود که قدرتش را تحکیم کند و دولت تشکیل بده یا نه. فکر می‌کنم دست‌کم احتمال زیادی هست که یک جنگ داخلی گسترده‌تری رخ بدهد و این می‌تواند شرایط را به گونه‌ای بکند که منجر به بازسازی القاعده یا رشد داعش یا دیگر گروه‌های تروریستی بشود.”

پنجشیر

پنجشیر تنها ولایت افغانستان است که هنوز تحت تصرف طالبان در نیامده است. در حدود دو هفته گذشته نیروهایی که خود را “جبهه مقاومت ملی” می‌خوانند به رهبری احمد مسعود علیه حملات طالبان مقاومت می‌کنند. پدر وی احمدشاه مسعود در دهه ۱۹۸۰ با نیروهای شوروی جنگیده بود و پس از نیز در دهه ۱۹۹۰ با طالبان مبارزه کرده بود.

به هر دو طرف در نتیجه درگیری‌های شدید در روزهای گذشته تلفاتی وارد شده است.

روز گذشته شفاخانه/‌بیمارستان ایتالیایی ‘اِمِرجینسی’ در کابل اعلام کرده بود که طالبان به سمت دره پنجشیر پیش‌روی کرده و به روستای آنابه رسیده‌اند که یک مرکز درمانی و زایشگاه این نهاد در آنجاست.

این بیمارستان در صفحه توییتر خود نوشت که جنگ در پنجشیر موجب اخلال در فعالیت آن نشده و گفته که شماری زخمی به مرکز آن در آنابه برده شده است. ‘اِمِرجینسی ‘ نوشته که در روزهای اخیر مردم از روستاهای خود فرار کرده‌اند و تایید کرده که در چند روز گذشته خطوط ارتباطی در این ولایت مختل بوده است.

دره پنجشیر کجاست؟

پنجشیر، در فاصله کوتاهی با شمال کابل، پایگاه جبهه مقاومت ملی و گروه چند قومی است که از شبه نظامیان و اعضای سابق نیروهای امنیتی افغانستان تشکیل شده است.

پنجشیر از کوچک‌ترین ولایت‌های افغانستان است، جمعیتی بین ۱۵۰،۰۰۰ تا ۲۰۰،۰۰۰ نفر در آن زندگی می‌کنند، دره‌‌هایی پنهان در پشت قله‌های کوه که ارتفاع ۹،۸۰۰ فوت (۳۰۰۰ متر) بالاتر از رودخانه پنجشیر دارد

احمد مسعود، فرزند احمد شاه مسعود و شماری از فرماندهان پیشین محلی و ارتش افغانستان جبهه‌ای موسوم به “جبهه مقاومت ملی” علیه طالبان را تشکیل داده اند.

در سالهای آرام، مردم به سمت این دره برای تفریح می‌رفتند، که چشم اندازهای خیره کننده دارد و منطقه‌ای امن بود.

این ولایت محل زندگی طیف وسیعی از مردم است که بیشترین گروه آن تاجیک‌تبار هستند. ساکنان این دره به دلیل مبارزه با بیگانگان به شجاعت شهرت دارند.

دره پنجشیر – از لحاظ تاریخی به خاطر جواهرات و معادن خود مشهور بود – در سال‌های اخیر از سرمایه گذاری بهره مند بوده است. در دو دهه گذشته، در آنجا سدهای برق آبی و بادی، جاده‌ها و برج رادیویی ساخته شده است.