یک هیأت سه نفری گروه طالبان وارد کابل شد

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان گفته است که هیأت سه نفری این گروه امروز سه‌شنبه، دوازددهم حمل، برای انتقال زندانیان طالبان به کابل آمده است.

نگاه نو_ او در توییتی نوشته است: «آن‌ها جریان خلاصی زندانیان را تعقیب خواهند کرد و در بخش تخنیکی اقدامات مورد نیاز را انجام خواهند داد.»

حکومت افغانستان تاکنون به صورت رسمی در مورد رسیدن این هیأت به کابل چیزی نگفته است.

پیش‌تر قرار بود این هیات که اعضای آن ده نفر گفته شده بود، به تاریخ هشتم حمل به کابل سفر کند، اما بعدتر گفته شد که به دلیل مشکلات فنی به تاخیر افتاده است.

ذبیح‌الله مجاهد از سخنگویان طالبان روز دوشنبه در پیامی به روزنامه ۸صبح گفته بود که تعداد اعضای هیات این گروه از ۱۰ نفر به سه نفر کاهش یافته است و توافق شده است که این هیات روز سه‌شنبه وارد کابل شود.

او علت کاهش اعضای این هیات را نگرانی از انتقال ویروس کرونا و در قرنطین بودن شهر کابل عنوان کرد. ریاست این هیات بر عهده مولوی ضیاءالدین است.

دولت و طالبان پیش‌تر توافق کرده بودند تا روند رهایی زندانیان در ۳۱ مارچ ( سه‌شنبه، ۱۲ حمل) آغاز شود، اما این کار به تاخیر افتاده است.

جاوید فیصل، سخنگوی شورای امنیت ملی، روز دوشنبه در توییتی اعلام کرد که زندانیان طالبان روز سه‌شنبه آزاد نمی‌شوند. قرار شده است روند رهایی زندانیان پس از سفر هیات طالبان به کابل و گفت‌وگوی رو در روی آن با نماینده‌گان دولت آغاز شود.

حکومت پیش از این گفته است که زندانیان طالبان را به صورت تدریجی و مشروط از بند رها خواهد کرد. طبق برنامه حکومت، در گام نخست ۱۰۰ زندانی این گروه از بند رها می‌شوند. با رهایی این زندانیان زمینه برای شروع گفت‌وگوهای بین‌الافغانی نیز هموار خواهد شد؛ گفت‌وگوهایی که می‌بایست در ۲۰ حوت پارسال آغاز می‌شد، اما نشد.