تلاش برای ساخت دستگاه تنفس مصنوعی؛ کارشناسان هراتی به دنبال نجات بیماران کرونایی

گروهی از کارشناسان فنی در هرات نخستین گام‌ها را برای تولید دستگاه «تنفس مصنوعی» برداشته‌اند؛ دستگاهی که برای نجات جان بیماران کرونایی و بیمارانی که مشکل تنفسی دارند، حیاتی است و در تمام هرات ده نمونه از آن وجود دارد.

نگاه نو_ از دید پزشکان، دلیل مرگ بسیاری از بیماران کرونا مختل شدن سیستم تنفس بدن در پی ابتلا به این بیماری است. این ویروس سبب آلوده‌گی شُش‌ها شده و نفس کشیدن برای بیمار دشوار می‌شود.

راهی که می‌تواند سبب نجات بیماران شود، استفاده از دستگاه «ونتلاتور» یا دستگاه تنفس مصنوعی است؛ دستگاهی که با افزایش شمار مبتلایان کرونا، در خیلی از کشورهای جهان بهایش بلند رفته و حتا نایاب شده است.

این دستگاه به بیماران کمک می‌کند جریان دم‌ و بازدم آکسیجن در بدن‌شان آسان‌تر انجام شود و در حقیقت بخشی از وظیفه‌ی‌ شُش‌ها را برای بیماران تنفسی انجام می‌دهد.

دانش‌آموخته‌گان رشته‌ی «مکاترونیک»، دانش‌آموخته‌گان مهندسی کمپیوتر و اعضای تیم دختران ربات‌ساز در کنار چند تیم تخنیکی دیگر، تلاش دارند طرح ابتدایی ساخت این دستگاه را تا روز یک‌شنبه هفته روان به پایان برسانند.

کارشناسان پزشکی پافشاری دارند که این دستگاه باید ابتدا با دقت بررسی و آزمایش شود و پس از صدور مجوز از سوی آن‌ها، می‌توان آن را برای نجات بیماران کرونا استفاده کرد.

چرا «ونتلاتور» برای نجات بیماران مهم است؟
در هرات از روز چهارشنبه، ششم حمل، قیود روزگردی وضع شد و حکومت از مردم خواست برای در امان ماندن از ویروس کرونا، کسب‌وکار خود را تعطیل کنند و در خانه بمانند. در چنین اوضاعی، برخی‌ها خارج از خانه برای نجات بیماران فعالیت می‌کنند.

تلاش برای نجات بیماران کرونایی تنها به فعالیت پزشکان خلاصه نمی‌شود، قرار است فناوری جامعه‌ی پزشکی را در نجات بیماران کمک کند. گروهی از کارشناسان فنی در هرات می‌خواهند نمونه‌ی بومی دستگاه تنفس مصنوعی یا «ونتلاتور» را تولید کنند.

«ونتلاتور» چیست و برای درمان بیماران کرونایی چه اهمیتی دارد؟ پاسخ فشرده‌ی پرسش چنین است که از دید پزشکان دستگاه کارایی شبیه شُش‌ها و سیستم تنفسی بدن انسان دارد و برای بیماران تنفسی عمل‌ شُش را انجام می‌دهد. به عبارت دیگر «ونتلاتور» دستگاهی است که کار تنفس را برای بیمارانی که به طور موقت یا دایم دچار مشکلات تنفسی‌اند، انجام می‌دهد، طوری که در شُش می‌دمد و درنگ می‌کند و بازدم خودبه‌خود انجام می‌شود.

ایده‌ی تولید بومی این دستگاه را دکتر مهدی حدید، عضو شورای ولایتی هرات، مطرح کرد. او همراه کارشناسان فنی به دیدار والی هرات رفت و مراحل ساخت دستگاه را شرح داد. قرار است پنج تیم فنی طرح‌ ابتدایی ساخت دستگاه را ارایه و از میان آن‌ها یک طرح واحد نهایی و کار ساخت دستگاه آغاز شود.

به کارشناسان کشور اطمینان داریم
به نقل از خبرنامه‌ای که دفتر رسانه‌های والی هرات منتشر کرده است، عبدالقیوم رحیمی با ستایش از توان‌مندی متخصصان هراتی در ساخت دستگاه، پافشاری کرد که شیوع ویروس کرونا باید از مشکل به فرصت تبدیل شود.

قیمت نمونه‌های خارجی «ونتلاتور» ۲۵هزار دالر امریکایی است، به دلیل استفاده آن برای بیماران کرونایی در بسیاری از کشورها بهایش افزایش یافت و حتا نایاب شده است. تولید‌کننده‌گان هراتی ادعا دارند آنان نمونه‌ی بومی دستگاه تنفس مصنوعی را با هزینه‌ی ۵۰۰ دالر امریکایی می‌سازند.

دکتر حامد رحیم، مسوول بخش «آی‌سی‌یو» شفاخانه حوزه‌ای هرات در صحبت با روزنامه ۸صبح می‌گوید در هرات ۱۰ دستگاه «ونتلاتور» وجود دارد که چهار دستگاه در شفاخانه درمان بیماران کرونا استفاده می‌شوند.

او می‌افزاید که طی روزهای آینده با احتمال افزایش شمار مبتلایان کرونا در هرات، نیاز به دستگاه تنفس مصنوعی هم افزایش می‌باید، اما دستگاه تولید شده باید پس از آزمایش و صدور مجوز از سوی پزشکان، برای بیماران استفاده شود.

از دید وی نمونه‌های خارجی دستگاه، مهندسی دقیق و پیچیده‌ای دارند و کارشناسان فنی باید در تولید نمونه‌ی بومی معیارهای لازم را لحاظ کنند.

دکتر مهدی حدید، در صحبت با روزنامه ۸صبح توضیح می‌دهد که بر اساس یافته‌های موجود از میان ۱۰۰ بیمار کرونا، ۸۰ نفرشان شفایاب شده و نیاز به دستگاه تنفس مصنوعی ندارند، اما ۲۰ نفر دیگر به ویژه کهن‌سالان برای زنده ماندن نیاز فوری به این دستگاه دارند.

به عقیده‌ی وی تولید دستگاه زیاد پیچیده نیست و کارشناسان فنی می‌توانند در هم‌آهنگی و کار مشترک آن را مطابق با معیارهای پزشکی طراحی و تولید کنند.

همکاری دختران ربات‌ساز در تولید دستگاه
دختران ربات‌ساز هراتی که با ساخت ربات‌های گوناگون و حضور در میدان رقابت‌های بین‌المللی آوازه‌ی جهانی کسب کردند، حالا می‌خواهند در همکاری با پزشکان در میدان نبرد با کرونا گام بگذارند.

فرزانه نیک‌پور، مسوول آموزشی موسسه‌ی «فکر برتر» که با دختران ربات‌ساز همکاری دارد، می‌گوید دختران ربات‌ساز قرار است طرح ساخت «ونتلاتور» را در هم‌آهنگی با تیم‌های دیگر ارایه کنند و در تولید آن سهم بگیرند.

به گفته‌ی او از میان ۳۰ دختر ربات‌ساز هراتی، یک تیم فنی برای ایجاد طرح ابتدایی ساخت دستگاه کار خود را آغاز کرده‌ و اطمینان دارند که ساخت دستگاه در توان‌شان است و در نهایت موفق‌ می‌شوند آن را تولید کنند.

نصیراحمد نظامی، دانش‌آموخته مهندسی «مکاترونیک» دانشگاه هرات که همراه برخی دانش‌آموخته‌گان این رشته در قالب تیم فنی قرار است طرح ساخت دستگاه تنفس مصنوعی را ارایه کند، در صحبت با روزنامه ۸صبح تأکید می‌کند که این دستگاه با جان بیماران پیوند دارد و کارشناسان فنی تمام توان‌شان را برای تولید آن به کار خواهند گرفت.

طراحان و تولید‌کننده‌گان دستگاه «ونتلاتور» به مردم اطمینان می‌دهند که مواد اولیه برای تولید این دستگاه در هرات موجود است و آنان بیش‌تر از ۸۰ درصد احتمال می‌دهند که دستگاه تنفس مصنوعی می‌تواند به صورت موفقیت‌آمیز تولید و برای نجات بیماران کرونایی در شفاخانه‌ها استفاده شود.