آغاز سال درسی در افغانستان؛ دانشگاه‌ها کارشان را به شکل آنلاین آغاز کردند

نگاه نو_ در اولین روز تحصیلی در کشور، محصلان در شماری از دانشگاه‌ها درس‌های‌شان را به شکل آنلاین آغاز کردند. مسوولان در وزارت تحصیلات عالی می‌گویند که این روند تا زمان فروکش‌ شدن تهدیدهای برخاسته از ویروس کرونا ادامه خواهد یافت و دانشجویان با استفاده از راه‌های ممکن، از جمله رسانه‌های اجتماعی، به این روند پیوسته‌اند. وزارت معارف نیز از ادامه گفت‌وگوها برای راهکارهای بدیل در این مورد خبر می‌دهد. به گفته مسوولان در این وزارت، قرار است دانش‌آموزان به درس‌ها در دو بخش علوم تجربی و اجتماعی به ترتیب از طریق رادیو و تلویزیون دسترسی پیدا کنند. این وزارت گزینه کار روی گسترش بُرد نشرات تلویزیون معارف را برای آغاز زودهنگام این روند نیز در نظر گرفته است.

وزارت تحصیلات عالی از آغاز سال تحصیلی در کشور خبر می‌دهد. حنیف فرزان،‌ معاون سخنگوی این وزارت، روز یک‌شنبه، سوم حمل/فروردین، گفت که این روند روز گذشته به شکل آنلاین آغاز شده و دانشجویان با استفاده از راه‌هایی که در دسترس دارند، درس‌های‌شان را تا پایان تهدیدهای برخاسته از ویروس کرونا به گونه غیرحضوری به پیش خواهند برد. وی این روش را «بهترین طرح بدیل» برای ادامه روند تدریس در دانشگاه‌ها دانست و افزود که مسوولان و استادان دانشگاه‌ها در گذشته نیز با این روش آشنایی داشته‌اند. به گفته آقای فرزان، این روش از سوی وزارت تحصیلات عالی مدام نظارت خواهد شد تا میزان مؤثریت آن ارزیابی شود.

معاون سخنگوی وزارت تحصیلات عالی تصریح کرد که در روش آنلاین از تمامی راهکارهای انترنتی قابل دسترس برای دانشجویان استفاده شده و آنان می‌توانند به شکل غیرحضوری از طریق مسینجر فیس‌بوک، واتس‌اپ و سایر راه‌ها آموزش‌های دانشگاهی‌شان را پی‌گیری کنند. وی گفت که این راهکارها با توجه به تفاهم دانشگاه‌ها و استادان با دانشجویان هم‌آهنگ می‌شود. بر‌اساس این روش، دانشجویان از طریق ابزارهای انترنتی می‌توانند با استادان‌شان کنفرانس‌های ویدیویی داشته باشند و علاوه بر آن، سایر مواد را نیز به شکل ویدیو و صدا به‌ دست بیاورند. گفتنی است که این روند تمامی دانشگاه‌ها در سطح کشور، از جمله دانشگاه‌های خصوصی را در بر دارد.

هم‌زمان با این، وزارت مخابرات و تکنولوژی معلوماتی نیز تأیید می‌کند که در جریان هفته‌ی کاهش خشونت‌ها توانسته‌اند حدود ۷۰۰ پایه مخابراتی را ترمیم کنند و به راه بیندازند که با توجه به آن، میزان دسترسی دانشجویان حین پی‌گیری درس‌های آنلاین افزایش یافته است. سیدحامد منصور، سخنگوی این وزارت، افزود که علاوه بر پیش‌برد درس‌های دانشجویان، نشست‌ها در شماری از اداره‌های دولتی، از جمله وزارت مخابرات و تکنولوژی معلوماتی نیز به شکل آنلاین برگزار می‌شود. وی تصریح کرد که این وزارت تلاش می‌کند تا نرم‌افزار تازه‌ای را در اختیار کارمندان قرار دهد که بتوانند این نشست‌ها را به شکل غیرحضوری پی‌گیری کنند.

وزارت معارف: کار روی گزینه بدیل برای پی‌گیری درس‌ها ادامه دارد
مسوولان در وزارت معارف نیز از پی‌گیری تلاش‌ها برای آغاز سال درسی خبر می‌دهند. نوریه نزهت، سخنگوی این وزارت، در گفت‌وگو با روزنامه ۸صبح گفت که دانش‌آموزان از طریق رادیو و تلویزیون به درس‌های‌شان به شکل غیرحضوری ادامه خواهند داد. وی افزود که مسوولان ارشد وزارت معارف در چارچوب کمیته‌ای زیر نام «کمیته تدریسی» روی راهکارها برای آغاز این روند کار می‌کنند. به گفته بانو نزهت، آنان در تلاش‌اند تا بُرد نشرات تلویزیون معارف را به سراسر نقاط کشور گسترش دهند و علاوه بر آن، از سایر وسایل ارتباطات جمعی، از جمله تلویزیون ملی و سایر رادیوها نیز برای دسترسی دانش‌آموزان به درس‌های‌شان استفاده کنند.

بانو نزهت تصریح کرد که مضامین درسی مکتب‌ها به دو بخش اجتماعی (خودآموز) و تجربی تقسیم شده که بر اساس آن، درس‌های مضامین اجتماعی از طریق رادیوها تطبیق می‌شود و درس‌های تجربی نیز از طریق تلویزیون‌ها و سایر روش‌های قابل دسترس ارایه خواهد شد. وی افزود که روی تمامی گزینه‌ها از جمله انترنت و شبکه‌های اجتماعی کار می‌کنند تا زمینه تعلیم از راه دور را برای دانش‌آموزان تسهیل بخشند. به گفته سخنگوی وزارت معارف، درس‌های تعلیمات عمومی، سوادآموزی، تعلیمات اسلامی و تربیه معلم تا پایان تهدیدهای برخاسته از ویروس کرونا با همین روش پی‌گیری خواهد شد. با این حال، وی تصریح کرد که سال تعلیمی به شکل رسمی از سوی رییس جمهور و با نواختن زنگ الکترونیک، آغاز خواهد شد.

گفتنی است که بخشی از دانش‌آموزان در نقاط مختلف کشور از دسترسی به وسایل جمعی و همه‌گانی محروم‌اند. شماری از این دانش‌آموزان پیش‌تر گفته بودند که با توجه به شرایط موجود، از جمله پرچاوی برق و عدم دسترسی به انترنت، با مشکلات گسترده‌ای روبه‌رو اند و با احتمال زیاد نخواهند توانست به این روند بپیوندند. با این همه، وزارت مخابرات و تکنولوژی معلوماتی تصریح کرده است که یک‌جا با وزارت معارف روی راه‌‌حل‌ها برای پوشش درس‌های غیرحضوری دانش‌آموزان کار می‌کنند.

حکومت هفته‌ی گذشته پس از رأی‌زنی‌ها سرانجام اعلام کرد که همه‌ی دانشگاه‌ها، مکتب‌ها و مراکز آموزشی به دلیل جلوگیری از گسترش ویروس کرونا تا اخیر حمل تعطیل خواهد بود. مسوولان در وزارت صحت عامه پیش‌تر تصریح کرده بودند که نیاز است همه‌ی تجمعات، از جمله کانون‌های آموزشی، ورزشی و اجتماعی تا زمان فروکش شدن ویروس کرونا تعطیل شود. این در حالی است که این وزارت در آخرین مورد از حکومت خواست تا شهر هرات را قرنطینه کند.