آبرو‌ریزی بزرگ

نگاه نو_ در حالی ‌که جهان گرفتار مبارزه با اپدیمی همه‌شمول کرونا است، دیروز یکی از بیماران مثبت و شماری از بیماران مشکوک به کرونا از شفاخانه مخصوص نگهداری بیماران کویید ۱۹ در هرات فرار کردند. این خبر در شبکه‌‎های خبری بزرگ دنیا نیز به نشر رسید. در دیگر کشورهای دنیا، مردم به صورت خود‌انگیخته تست می‌دهند، خود‌انگیخته خودشان را قرنطین می‌کنند و برای مصاب نشدن دیگران، در اوج بیماری‌شان به سلامت دیگران فکر می‌کنند.

از روز نخستی که خبرهای پی‌هم از فرار بیماران در هرات و بلخ منتشر شد، وزارت صحت تا اکنون نتوانسته حتا به بیماران تفهیم کند که قرنطین یک روند بسیار مثبت برای صحت خودشان و سایر مردم است.

هر‌ چند ریاست صحت عامه هرات گفته است تنها یک واقعه مثبت کرونا در بین بیماران فراری بوده، اما فرار بیماران مشکوک به کرونا نیز نگران‌کننده است.

مقصر اصلی، وزارت صحت عامه است. داستان از این قرار بوده که ۳۷ واقعه مشکوک به داشتن بیماری کویید ۱۹ داخل بستر روزها منتظر نتایج خود مانده بودند. آن‌ها به لحاظ روانی شدیداً تحت فشار بودند. پنج روز انتظار برای این‌که بدانند به کرونا مبتلا شده‌اند یا خیر، فاجعه‌بار و دیوانه‌کننده است. چون تنها کیت لابراتواری معاینات کرونا در افغانستان در کابل است، بیماران باید روزها انتظار بشکند تا نتیجه معاینات‌شان برسد.

ساعت هفت صبح دیروز بود که سخنگوی وزارت صحت گفت یک واقعه مشکوک برای تست در لابراتوار‌های صحت عامه هرات داریم. عصر دیروز هم وزیر صحت همین حرف را تکرار کرد. ناوقت‌های دیروز رییس صحت عامه‌ی هرات نیز گفت که تنها یک بیمار مبتلا به کرونا با بیماران مشکوک به این ویروس، فرار کرده است.

حکومت افغانستان در ابتدا از کمک ۱۵ میلیون دالری دولت برای مقابله با بیماری کرونا خبر داد. سپس گفتند که رییس جمهور تصمیم گرفته تا ۲۵ میلیون دالر دیگر هم بدهد. والی هرات اما گفت که حتا یک افغانی به هرات نرسیده و با پول قرض و گدایی ۱۰۰ بستر برای نگهداری بیماران فراهم کرده‌اند. سپس با فشارهایی که رسانه‌ها وارد ساختند، از بودجه وزارت صحت مبلغ ۷٫۵ میلیون افغانی به هرات رسید. مقابله با کرونا این‌گونه نیست، سلامتی مردم را به بازی گرفتن تبعات وحشت‌ناکی در پی خواهد داشت. خبرهایی که به ارتباط مبارزه با کرونا توسط حکومت نشر می‌شود، زیاد است؛ حالا با بی‌توجهی حکومت که نتیجه‌اش فرار بیمار مبتلا به کرونا و دیگر بیماران مشکوک به داشتن کرونا در هرات است، مشخص شد که فعالیت‌های حکومت جنبه ظاهری دارد و در عمل همه چیز در آشفته‌گی محض به سر می‌برد.

خبر فرار بیماران مشکوک به کرونا در افغانستان آبروریزی بزرگی است. این آبروریزی کم‌تر از آبروریزی تحلیف دو رییس‌ جمهور در یک روز نیست. لطفاً به این آبرو‌ریزی‌ها نقطه پایان بگذارید. لطفاً صحت و سلامتی مردم را جدی بگیرید. داستان فرار بیماران مبتلا و مشکوک به کرونا در هرات بیش‌تر شبیه فلم‌های هالیودی است.

اصلاً چرا بیماران فرار کنند؟ چرا باید بیماران مرد و زن در یک شفاخانه و حتا در یک محیط کنار هم قرار داشته باشند؟ چرا باید مشکوک و مثبت در یک محیط کنار هم باشند و با هم ارتباط برقرار کنند؟ وزیر صحت افغانستان باید از مردم کشور به خاطر این آبروریزی بزرگ معذرت بخواهد. وزارت داخله باید در این مورد توضیح بدهد. وزارت صحت در ابتدا باید به لحاظ روحی با بیماران ارتباط برقرار کند، سپس باید نیروی ویژه‌ای را برای نگهداری بیماران و جلوگیری از فرارشان تنظیم کند. باید محیط نگهداری بیماران را به محیطی بدل کند که بیماران فکر فرار در ذهن‌شان خطور نکند. باید کیت‌های لابراتواری را به هرات و دیگر ولایت‌های کشور بفرستد. در غیر آن تا پایان این اپدیمی، آبرو‌ریزی‌های دیگری هم در راه خواهد بود.