کرونا و هفته‌های حساس پیش رو

نگاه نو_ گسترده شدن دامنه ویروس کرونا در افغانستان و ورود مداوم مهاجران افغان از ایران، نگرانی‌های مسوولان صحی را در کشور افزایش داده است. وزارت صحت عامه/بهداشت می‌گوید که در مرحله اول مقابله با این ویروس، مردم باید کرونا را جدی بگیرند و برای جلوگیری از گسترش آن بسیج شوند. به گفته مسوولان در این وزارت، گسترش ویروس کرونا بیش‌تر به آگاهی و توجه مردم ارتباط دارد و شهروندان علاوه بر توجه به توصیه‌های صحی، باید از حضور در تجمع‌ها اجتناب کنند. این وزارت تأیید می‌کند که هم‌زمان با تخصیص بودجه از سوی حکومت، شماری از کشورها و نهادها نیز به کمک مالی در این بخش تعهد کرده‌اند. کرونا در افغانستان هر چند هنوز به مرحله فراگیری نرسیده، اما مسوولان می‌گویند که دو هفته آینده، «هفته‌های مهم» برای افغانستان است.

پس از ثبت یازدهمین واقعه‌ی مثبت از ویروس کرونا در کشور، ریاست جمهوری روز جمعه، ۲۴ حوت اعلام کرد که همه دانشگاه‌های دولتی و خصوصی، مکتب‌ها/مدارس و مراکز آموزشی تا پایان حمل سال آینده تعطیل خواهد بود. گفته می‌شود که این تصمیم پس از پیشنهاد وزارت‌های صحت عامه، معارف، تحصیلات عالی و اطلاعات و فرهنگ توسط ارگ ریاست جمهوری منظور شده است. این تصمیم در حالی گرفته شد که اوایل روز گذشته، ریاست تربیت بدنی و ورزش نیز همه رقابت‌های ورزشی و تمرینات تیم‌های ملی را تا زمان نامعلومی به تعویق انداخت.

اکنون وزارت صحت عامه می‌گوید که برای پیش‌گیری از گسترش این ویروس، بیش‌تر از هر چیزی به توجه مردم نیاز دارد. وحیدالله مایار، سخنگوی این وزارت در گفت‌وگو با خبرگزاری گفت که نیاز است مردم به پیام‌هایی که از سوی وزارت صحت‌ عامه در رسانه‌های جمعی و اجتماعی شریک می‌شود، جامه‌ی عمل بپوشانند. وی تصریح کرد که در این مرحله، نیاز است تا به شهروندان آگاهی لازم داده شده و از نشر «شایعات» جلوگیری شود. سخنگوی وزارت صحت عامه با ابراز نگرانی از ادامه لیگ بزکشی در کابل، هشدار داد که تجمعات می‌تواند در گسترش ویروس کرونا نقش عمده‌ای را بازی کند.

در همین حال، آقای مایار افزود که وسایل لازم صحی به علاوه یک میلیون افغانی به شهر هرات فرستاده شده و معین مالی و اداری وزارت صحت عامه نیز برای بررسی اوضاع وارد این شهر شده است. وی تصریح کرد که ۱۵ میلیون دالر بودجه مخصوص کرونا به وجوه مالی وزارت صحت عامه انتقال یافته و علاوه بر این، شماری از کشورها و نهادهای کمک‌کننده نیز تعهد کرده‌اند که در این مورد همکاری کنند. به گفته سخنگوی این وزارت، پمپ‌های ضدعفونی نیز به هرات فرستاده شده و هم‌زمان با این، مرکز پیش‌گیری از کرونا در این ولایت برای جلوگیری از شیوع بیش‌تر این ویروس نیز به ۱۵ کیلومتر دورتر از شهر انتقال یافته است. وی از برگشت مهاجران افغان از ایران، به‌ویژه مهاجرانی که مدرک ندارند، به عنوان نگرانی‌های عمده وزارت صحت عامه یاد می‌کند. شورای امنیت ملی پیش از این نیز مرز با ایران را بسته کرده بود، اما این مرز پس از درخواست مهاجران دوباره باز شده است.

در حال حاضر بیش از ۱۸۰ مورد مشکوک ویروس کرونا در کشور ثبت شده که در نتیجه آزمایش‌های طبی، ۱۱ مورد آن مثبت اعلام شده است. از این میان، شش مورد در هرات، سه مورد در سمنگان و یک مورد در بلخ به ثبت رسیده است. مسوولان صحی پیش‌تر گزارش داده بودند که اولین فرد مبتلا به این ویروس صحت‌یاب شده، اما برای احتیاط در قرنطین به سر خواهد برد. با این حال، روزانه چندین مورد مشکوک از این ویروس به آزمایشگاه‌ها در کابل فرستاده می‌شود که نتیجه آن منفی بوده است. گفتنی است که تفاوت چشم‌گیر میان میزان ورود مهاجران افغان به کشور و موارد مثبت در کشور به نگرانی‌های پیرامون کرونا افزوده است. شماری از نماینده‌گان هرات روز جمعه، ۲۴ حوت در نشست خبری‌ای در کابل گفتند که نیاز است حکومت هرچه زودتر به این موضوع رسیده‌گی کرده و بسیج ملی اعلام کند.

تا پایان روز گذشته، ۱۴۹ هزار و ۵۹۶ مورد مثبت از ویروس کرونا در ۱۴۹ کشور به ثبت رسیده که از این میان، پنج هزار ۶۰۴ نفر جان باخته‌اند و ۷۳ هزار و ۷۱۶ نفر دیگر صحت‌یاب شده‌اند. چین، ایتالیا و ایران به ترتیب از نگاه میزان ابتلا به این ویروس و آمار مرگ‌ومیر در رده‌های اول تا سوم قرار دارند. در ایران، ۱۲ هزار و ۷۲۹ تن به این ویروس مبتلا شده‌اند که از این میان، ۶۱۱ تن جان باخته‌اند. این در حالی است که رسانه‌ها مقامات ایرانی را به پنهان‌کاری در مورد میزان مبتلایان به این ویروس و تلفات آن متهم کرده‌اند. به گزارش شماری از رسانه‌ها، حکومت ایران برای دفن مبتلایان ویروس کرونا، دو گور دسته‌جمعی به مساحت ۱۰۰ متر مربع را حفر کرده‌اند. گفتنی است که روزانه هزاران نفر در حال حاضر از مرز ایران وارد افغانستان می‌شوند. قرار است ایران به زودی تمامی شهرهایش را قرنطین کرده و عبور و مرور را منع کند.