بازی نخ‌نما با نام داعش؛ چه کسانی پشت حمله دیروز کابل هستند؟

حمله در منطقه غرب کابل را بار دیگر در حالی گروه تروریستی داعش به عهده گرفته است که برخی از سیاسیون و کارشناسان افغانستان، آن را مشکوک، سیاسی و ابزاری برای تسویه حساب با رقبا می‌دانند.

نگاه نو_ روز گذشته منابع خبری در افغانستان اعلام کردند که در حمله مسلحانه مهاجمان مسلح به مراسم بزرگداشت شهید «عبدالعلی مزاری» در منطقه «دشت برچی» کابل دست‌کم 30 نفر کشته و بیش از 55 نفر دیگر زخمی شدند.

این مهاجمان از ساختمان نیمه کاره نزدیک مصلی شهید مزاری به سوی مردم و جایگاه شلیک کردند. گفته می‌شد که حامد کرزی، عبدالله عبدالله، کریم خلیلی، محمد محقق، باتور دوستم و دیگر سیاسیون افغان که بیشتر از اپوزیسیون دولت هستند در این مراسم حضور داشتند، اما به کسی آسیبی نرسید.

«ذبیح الله مجاهد» سخنگوی طالبان کمی پس از این رویداد در توئیترش نوشت که حمله به غرب کابل ارتباطی با طالبان ندارد.

در نهایت، گروه تروریستی داعش مانند گذشته حملات به منطقه شیعه نشین غرب کابل را به عهده گرفت.

«اسدالله سعادتی» معاون‌دوم تیم «ثبات و همگرایی» در واکنش به این حمله در فیسبوکش‌ نوشت که این حمله مشکوک است و «محمد محقق» معاون دوم ریاست اجرایی افغانستان نیز به طلوع نیوز گفت که برای جلوگیری از برگزاری این مراسم تلاش‌هایی شد و حمله مسلحانه امروز هم بیشتر جنبه سیاسی داشت.

سال گذشته در 16 اسفند ماه نیز، زمانی که عبدالله عبدالله در مصلی شهید مزاری سخنرانی می‌کرد، این مراسم هدف حملات راکتی قرار گرفت.

«عطامحمد نور» رئیس اجرایی حزب جمعیت اسلامی در واکنش به این حملات تاکید کرد که چنین حملاتی توسط برخی مقامات و گروه‌های داخلی در دولت برنامه‌ریزی شده است. برخی دیگر از سیاسیون نیز در واکنش به آن اظهار داشتند که یا بر اثر ضعف دولت و یا تبانی حکومت با تروریست‌ها چنین حملاتی انجام می شود.

به هر حال، حملاتی که تحت عنوان داعش در افغانستان انجام می‌شوند، حتی اعتراض سایر کشورها را نیز برانگیخته است.

شهریور ماه سالجاری نیز «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه با تاکید بر اهمیت مبارزه صادقانه با تروریسم و حضور “نگران‌کننده” داعش در افغانستان گفته بود: برخی همکاران غربی ما در رابطه مبارزه با سازمان‌های تروریستی رفتار دوگانه دارند و تلاش می‌کنند تا از این گروه‌ها برای رسیدن به اهداف یکجانبه و ژئوپلتیک خود در افغانستان استفاده کنند.

همواره کارشناسان سیاسی و نظامی در افغانستان معتقدند که فعالیت داعش در این کشور به دلیل مخالف بودن با سنت و مذهب مردم افغانستان شانسی برای گسترش و پشتوانه مردمی ندارد، بدون شک محکوم به نابودی است.

با توجه به آنچه گفته شد، این پرسش مطرح می‌شود که پس چرا در زمانهای مشخصی، این گروه تروریستی بزرگنمایی می‌شود و به عبارت بهتر از عنوان داعش استفاده صورت می‌گیرد؟

واقعیت سیاسی و میدانی نشان می‌دهد که داعش در افغانستان قدرت مانور چندانی ندارد، زیرا که این گروه تروریستی نتوانسته جا پای محکمی در این کشور برای خود باز کند.

با توجه به این مسائل نسبت دادن چنین اقداماتی به داعش تنها پروژه شکست خورده‌ای است که بیش از پیش وجود عوامل پشت‌پرده برای تشدید روند بی‌ثباتی و پررنگ کردن قوم‌گرایی و اختلافات مذهبی در افغانستان را نشان می‌دهد.

به نظر برخی کارشناسان، در زمانهای مختلف مانند آنچه روز گذشته انجام شد، با وجود عدم حضور جدی داعش در افغانستان، برخی حلقات اطلاعاتی و امنیتی حاضر و عده‌ای نیز در دولت افغانستان، با وقوع چنین حوادثی و انتساب آن به این گروه تروریستی درصدد پررنگ‌سازی حضور داعش هستند تا علاوه به بهره‌برداری از این موضوع، تسویه حسابهای شخصی را عملی و رقبا را از گود سیاست بیرون کنند.