مهاجران افغان: وضعیت ما در مزر میان ترکیه و یونان اسفناک است

هنوز هم پناهجویان در شهر مرزی ادرنه ترکیه امیدوارند که بتوانند وارد یونان شوند و از این طریق خود را به سایر کشورهای اتحادیه اروپا برسانند. آنان شرایط زندگی شان را “اسفناک” می خوانند.

نگاه نو_ سازمان بین المللی مهاجرت (IOM) حداقل ۱۳ هزار نفر را در مرز ۲۱۲ کیلومتری بین ترکیه و یونان مشاهده کرده است. این سازمان گفته است که آنان (پناهجویان) در گروه هایی تا ۳۰۰۰ نفری جمع شده اند و شب های سرد را در مرز میگذرانند.

آنان در مناطق مرزی ترکیه و یونان در انتظار عبور از مرز اند. نه تنها مردهای مجرد بلکه خانواده های زیادی با فرزندان کوچک شان در جمع این مهاجران اند و تلاش می کنند وارد اتحادیه اروپا شوند.

محمد حسین محمدی یکی از همین مهاجران افغان است که در حال حاضر در شهر مرزی ادرنه ترکیه به سر می برد. او مانند صدها مهاجر دیگر افغان با شنیدن خبر باز شدن مرزها به این شهر آمده تا خود را به یونان برساند. اما این مهاجر افغان با نیروهای مرزی تا دندان مسلح یونان و سیم های خاردار روبرو گردیدند.

محمد حسین محمدی که از هشت ماه به این طرف در ترکیه زندگی می کند و با “شبکه مهاجرت ترکیه” نیز همکاری دارد، می گوید: «روز چهارشنبه (مارچ) پنج مهاجر که مرزبانان یونانی به آن ها شلیک کرده بودند، به شفاخانه انتقال یافتند.» محمدی در ادامه می گوید: «تیر مستقیم پولیس مرزی یونان در پای سه تن، گلوی یک تن و شانه یک پناهجو دیگر اصابت کرده است.»

آگهی
سربازان و پولیس ضد شورش یونان در امتداد مرز زمینی با ترکیه در حالت آماده باش به سر می‌برند. تا حال شمار زیادی از پناهجویان که شامل افغان ها، پاکستانی ها، بنگله دیشی و مراکشی ها هستند دوباره به ترکیه انتقال یافته اند.


عبدالکریم نادری یکی از مهاجران افغان
عبدالکریم نادری یکی از مهاجران دیگر افغان است که هشت ماه پیش از ولسوالی خان آباد ولایت کندز با ۴ طفل اش که بزرگترین آن ها ۱۰ ساله و خوردترین شان ۴ ساله است، به ترکیه آمده است.

پای نادری به گفته خودش، در اثر لت و کوب کارفرمای ترکی اش شکسته است و در حال حاضر تنها می تواند با عصا راه برود. او میگوید که توانست با خانواده اش و یک خانواده دیگر افغان که خوردترین کودک شان چهار ماه دارد، خود را به یونان برساند. اما در یونان پولیس آنان را بعد از دو روز و یک شب دستگیر کرد. نادری در ادامه می گوید: «پولیس یونان ما را به زور و با استفاده از خشونت دستگیر کرده و حتی اجازه پناهندگی دادن را برای ما نداد و با قایق های بادی دوباره به ترکیه فرستاد.»

محمد حسین محمدی شدیدا از “بدرفتاری پولیس یونان” شاکی است. او میگوید که پولیس همه آنچه با خود داشتند، از تیلفون همراه تا لباس ها و حتی چوشک طفل را از نزدشان گرفته و آنان را با لباس های که به تن داشتند دوباره به ترکیه فرستاده است. او علاوه می کند: » ماموران پولیس یونان با زنان نیز برخورد غیر انسانی داشتند و زنان را پولیس های مرد تلاشی می کردند.«

در شبکه‌های اجتماعی فلم‌هایی از طرف نهادهای حامی پناهجویان انتشار یافته است که نشان می ‌دهند گارد ساحلی یونان برای دور کردن قایق‌های بادی مهاجران شلیک می‌کند. در برخی از فلم‌ها ساکنان جزایر یونان نیز برای دور کردن قایق های پناهجویان دست به تحریکاتی می‌زنند.

پناهجویان که اکثرا از کشورهای سوریه، افغانستان و ایران هستند در تماس با خبرگزاری مدعی شده اند که پولیس یونان به طور “وحشیانه به کودکان و زنان حمله کرده است.”

ترکیه روز چهارشنبه نیروهای یونان را متهم کرد که در تلاش به عقب زدن مهاجران از سر مرز و شلیک گاز اشک‌‌آور، یک مهاجر را به ضرب گلوله کشته شده اند. حکومت یونان این ادعا را رد کرده و گفت که ترکیه «اخبار جعلی» نشر می‌کند. این دومین تنش لفظی میان دو کشور در روزهای اخیر است.

وزیران داخله اتحادیه اروپا روز چهارشنبه در جلسه‌ای در بروکسل گفتند که ترکیه از مهاجران برای دستیابی به اهداف سیاسی خود سوء استفاده می‌کند.

اعضای اتحادیه اروپا در یک اعلامیه مشترک از «استفاده» انقره از مهاجران شدیداَ انتقاد کرده و گفته اند که «وضعیت در مرزهای خارجی اتحادیه اروپا قابل قبول نیست.»