با ایجاد سرپناه برای معتادین جلو گشت‌و‌گذار آنان در جاده‌ها گرفته می‌شود

وزارت صحت عامه افغانستان می‌خواهد تا با ایجاد شلتر یا محلات تجمع معتادین، جلو گشت‌و‌گذار آنان را در جاده ها و محلات عمومی بگیرد.

نگاه نو_ با آغاز فصل سرما، در بیش از بیست روز گذشته نزدیک به پنجاه معتاد مواد مخدر به دلیل سردی هوا در ده ولایت کشور جان داده اند و حال وزارت صحت عامه برای نجات معتادین از سردی هوا آنان را جمع‌آوری کرده و جهت جلوگیری از تلف شدن شان، معتادین را در مراکز تداوی جا بجا می‌کند.

داکتر شاهپور یوسف رئیس کاهش تقاضا به مواد مخدر وزارت صحت عامه به رادیو آزادی گفت: “در کوتاه مدت آنان می‌خواهند برای نجات جان معتادین آنان را در مراکز تداوی جابه‌جا کنند، اما در دراز مدت در نظر دارند تا با ایجاد شلتر يعنی سرپناه، معتادین را برای همیش از روی جاده‌ها جمع‌آوری و در محلات مشخص نگهداری کنند.

او افزود: “برای این که ما بتوانیم زنده‌گی معتادین بی‌سرپناه را نجات دهیم، در ولایات مختلف بسترهای موجود خود را خالی کردیم و معتادین آن را به شکل خانگی تداوی می‌کنیم و بسترها را به معتادین بی‌سرپناه خالی کردیم و آنان را جمع‌آوری می‌کنیم. فعلاً این برنامه برای نجات جان معتاد است، اما اگر ما بتوانیم سال آینده قناعت تمویل کننده‌گان را به‌دست بیاوریم که برنامه ایجاد شلتر سرپناه را تمویل کنند تا ما برای ۹ ماه یک معتاد را نگهداری کنیم که به کُلی آب و هوایی مواد مخدر از سرش بیرون شود.”

از آغاز برنامه جمع آوری معتادین تا حال، نزدیک به هشت صد معتاد در ده ولایت کشور جمع آوری و جهت جلوگیری از تلف شدن آنان، در مراکز تداوی جابه‌جا شده اند.

برنامه ایجاد شلتر سرپناه برای معتادین در برخی زیاد کشورها رایج است و حتی تا زمان آماده شدن داوطلبانه معتاد به تداوی، در این مراکز به قدر ضرورت برای معتادین مواد مخدر نیز توزیع می‌شود.

داکتر ظفر معیین قبلی پالیسی و استراتژی وزارت مبارزه علیه موادمخدر از دولت افغانستان می‌خواهد تا برای جلوگیری از تلف شدن جان معتادین و وقایه افراد سالم از معتاد شدن به مواد مخدر، بودجه خاصی را برای ایجاد شلترها در نظر گیرد.

او گفت: “متاسفانه که کارهای ما همیش مقطعی است. وقتی در زمستان با مشکل بر می‌خوریم معتادین را جمع آوری می‌کنیم، ولی برای سال آینده برنامه‌ریزی نداریم. یک مشکل در افغانستان مسئله وزارت مالیه است که برای شلتر پول نمی‌دهد و می‌گوید که شما معتاد را تداوی نمی‌کنید، بلکه وی را تنها نگهداری می‌کنید. اگر طوری شود که یک شلتر کلان ساخته شود، می‌توانند تریاکی را که از قاچاقبران ضبط می‌شود به معتادین بدهند. در این صورت دو کار می‌شود: یکی فروشنده‌گان مواد مخدر از فروش آن دست بردار می‌شوند و دیگر این که معتادین به تدریج آن را ترک خواهند کرد. شلتر برنامه‌های خاص می‌طلبد که اگر این برنامه‌ها تطبیق شود، هیچ مشکلی وجود ندارد، اما تنها نگهداری معتاد در شلتر هیچ فایده ندارد.”

وزارت صحت عامه می‌گوید، با توجه به گشت‌وگذار معتادین در محلات عمومی، دسترسی آسان به مواد مخدر و امکانات اندکی که در بخش تداوی معتادین وجود دارد، حتی برنامه‌های وقایوی و آگاهی عامه نیز در جلوگیری از معتاد شدن افراد سالم موثر ثابت نمی‌شود.