ادامه کاهش خشونت؛ یک موضوع و دو روایت

پس از امضای توافق‌نامه میان ایالات متحده امریکا و گروه طالبان، قرار است مذاکرات بین‌الافغانی میان حکومت افغانستان و گروه طالبان تا ۱۰ روز دیگر آغاز شود. اما تا شروع این گفت‌وگوها برخی گمانه‌زنی‌ها مبنی بر شروع مرحله دوم کاهش خشونت وجود دارد. حکومت معتقد است که پس از پایان یافتن این روند، کاهش خشونت هم‌چنان ادامه دارد و ابراز امیدواری می‌کند که این روند به آتش‌بس بدل شود. از سوی دیگر، ‌برخی از طالبان می‌گویند که با توجه به امضای توافق‌نامه با امریکا، روند کاهش خشونت با نیروهای خارجی به صفر خواهد رسید، اما ادامه آن با حکومت افغانستان نیازمند یک توافق‌نامه دیگر است که در گفت‌وگوهای بین‌الافغانی باید به دست آید.

محمداشرف غنی،‌ رییس جمهور روز یک‌شنبه،‌ یازدهم حوت در یک کنفرانس خبری در کابل گفت که پس از پایان هفته کاهش خشونت،‌ روند کاهش خشونت هم‌چنان ادامه خواهد داشت. آقای غنی ابراز داشت که هدف حکومت افغانستان این است که کاهش خشونت را به آتش‌بس بدل کند. او تأکید کرد که جنرال اسکات میلر، فرمانده کل نیروهای خارجی در افغانستان و مسوول تطبیق برنامه‌ی کاهش خشونت به طالبان واضح ساخته که کاهش خشونت جز توافق‌نامه امریکا با طالبان است و در صورتی‌ که موارد این توافق‌نامه از سوی گروه طالبان نادیده گرفته شود، تعهدات که در این توافق‌نامه گنجانیده شده، نقض خواهد شد.

آقای غنی تصریح کرد که ادامه هم‌زمان مذاکره و جنگ برای ملت افغانستان «بسیار سخت» و غیرقابل درک است. او گفت که پیش از این نیز حکومت افغانستان موضع واضح برای آغاز گفت‌وگوهای صلح داشت. حکومت افغانستان بارها برقراری آتش‌بس را به عنوان پیش‌شرط برای آغاز گفت‌وگوهای میان افغانی مطرح کرده بود. رییس جمهور کشور بیان داشت که بر اساس تأکید حکومت افغانستان، کاهش خشونت به عنوان پیش‌شرط برای امضای توافق‌نامه امریکا با گروه طالبان تعیین شده بود. گروه طالبان هفته‌ی قبل را هفته کاهش خشونت نام داده بودند. کاهش خشونت‌ها، به منظور امضای توافق‌نامه صلح میان امریکا و گروه طالبان به اجرا گذاشته شده بود. سرانجام جمعه شب گذشته،‌ دهم حوت این روند به گونه رسمی پایان یافت و توافق‌نامه میان امریکا و گروه طالبان به امضا رسید. با این حال آقای غنی تأکید کرد که اکنون طرف‎های درگیر باید تلاش کنند تا کاهش خشونت را به آتش‌بس بدل کنند.

از جانب دیگر گروه طالبان در مورد ادامه کاهش خشونت دیدگاه متفاوت دارد. شیرمحمد عباس استانکزی، عضو دفتر سیاسی طالبان در قطر در صحبت با تلویزیون طلوع‌نیوز گفته است، بر اساس توافق‌نامه صلح که با امریکا به امضا رسیده است،‌ خشونت میان دو طرف از دیروز به این‌سو به صفر تقرب کرده است. بر اساس این توافق‌نامه گروه طالبان و نیروهای خارجی علیه هم‌دیگر دست به هیچ حمله‌ای نخواهند زد. او اما در مورد کاهش خشونت با نیروهای امنیتی افغان گفت که به یک توافق دیگری ضرورت است که در مذاکرات بین‌الافغانی مطرح خواهد شد. او گفت: «با نیروهای افغان در مورد آتش‌بس و کاهش خشونت چیزی امضا نشده است. در مذاکرات بین‌الافغانی باید این موضوع مطرح شود و سر آن گپ زده شود.» از سوی دیگر عباس استانکزی، مسوول سیاسی دفتر طالبان در قطر بیان داشت که با قطع جنگ میان امریکا و گروه طالبان، خشونت‌ها در افغانستان در حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد کاهش خواهد یافت.

با این حال در متن توافق‌نامه‌ی صلح که میان امریکا و گروه طالبان به امضا رسیده است در مورد کاهش خشونت‌ پیش از مذاکرات بین‌الافغانی چیزی ذکر نشده است. اما در بخشی از توافق‌نامه آمده است: «آتش‌بس دایمی و جامع یک موضوع آجندای گفت‌وگو و مذاکرات بین‌الافغانی خواهد بود. شرکت کننده‌گان مذاکرات بین‌الافغانی در مورد تاریخ و چگونه‌گی آتش‌بس دایمی و فراگیر، از جمله مکانیزم‌های اجرایی بحث خواهند کرد که همراه با تکمیل و توافق در مورد نقشه راه سیاسی آینده افغانستان اعلام خواهد شد.»

دونالد ترمپ،‌ رییس جمهور امریکا در نخستین واکنش به امضای «موافقت‌نامه‌ی آوردن صلح به افغانستان» ضمن استقبال از آن، هشدار داده است، در صورتی که طالبان به تعهدات‌شان عمل نکنند، سربازان امریکایی به افغانستان برخواهند گشت.

با این همه، هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان «یوناما» با نشر اعلامیه‌ای ضمن استقبال از تعهدات جوانب درگیر در راستای آغاز مذاکرات بین‌الافغانی، خواستار کاهش خشونت در کشور شده است. تدامیچی یاماماتو، نماینده خاص سرمنشی ملل متحد در افغانستان با نشر اعلامیه‌ای گفته است که اکنون طرف‌های درگیر باید گام‌های واقعی و ثابت را برای پایان دادن به جنگ افغانستان بردارند. آقای یاماماتو از طرف‌های درگیر جنگ خواسته است که اکنون آماده‌گی‌شان برای مذاکرات بین‌الافغانی را روی دست گیرند و هرچه زودتر یک هیأت همه‌شمول را برای پیش‌برد آغاز مذاکرات ایجاد کنند.

بر اساس توافق‌نامه که میان امریکا و گروه طالبان به امضا رسیده است،‌ مذاکرات بین‌الافغانی باید در بیستم حوت یعنی تا ۱۰ روز دیگر میان حکومت و گروه طالبان آغاز شود.