اشرف غنی: هیچ نوع تعهدی برای رهایی پنج هزار زندانی طالب وجود ندارد

رییس جمهور غنی در یک نشست خبری اعلام کرد که هیچ نوع تعهدی برای رهایی پنج هزار زندانی طالب از سوی حکومت افغانستان وجود ندارد.

این در حالی است که طالبان اعلام کرده‌اند که پس از امضای توافق‌نامه صلح با امریکا، پنج هزار زندانی این گروه از بند طالبان رها خواهند شد.

محمداشرف غنی روز یک‌شنبه، یازدهم حوت، یک روز پس از امضای توافق‌نامه‌ی امریکا با گروه طالبان، گفت که هیچ نوع تعهدی برای رهایی پنج زندانی طالب وجود ندارد و این موضوع را با صراحت با مقام‌های امریکایی از جمله زلمی خلیل‌زاد مطرح کرده است.

رییس جمهور غنی گفت که هیچ نوع موافقه‌ای با امریکا در مورد رهایی زندانیان صورت نگرفته است و این کشور در مورد رهایی زندانیان طالبان صلاحیت ندارد و تنها نقش تسهیل‌کننده خواهد داشت.

محمداشرف غنی گفت: «رهایی زندانیان طالب از صلاحیت امریکا نه، بل‌که از صلاحیت حکومت افغانستان است.»

او رهایی زندانیان را «حق قانونی و خود ارادیت» مردم افغانستان توصیف کرد، اما گفت که موضوع رهایی زندانیان می‌تواند جز اجندای مذاکرات باشد، اما به هیچ وجه پیش‌شرط مذاکرات بوده نمی‌تواند.

او هم‌چنان گفت که در جریان مذاکرات در صورتی که «حس اعتماد» به میان بیاید، زندانیان را رها خواهد کرد، اما در حال حاضر به طالبان اعتماد ندارد.

محمداشرف غنی هم‌چنان گفت که مردم افغانستان می‌خواهند اطمینان داشته باشند کسانی که از زندان رها می‌شوند، دوباره سلاح را بر نمی‌دارند.