منابع نزدیک به طالبان: کاهش خشونت‌‌ها همانند آتش‌بس غیررسمی است

در پی گفت‌‎وگوهای امریکا و طالبان بر سر توافق روی «کاهش خشونت‌ها»، اکنون منابع نزدیک به طالبان می‌گویند که کاهش خشونت‌ها، هم‌چون اعلام یک آتش‌بس غیررسمی است.

نگاه نو_ به گفتۀ این منابع، در دوره‌یی که طرح کاهش خشونت‌ها مرعی الاجرا است، طالبان در شهرها حمله‌های انتحاری انجام نخواهند داد، بر بخش‌های غیرنظامی و مرکزهای نظامی حمله نخواهند کرد و شاهراه‌های کشور را نخواهند بست.

سیداکبر آغا، عضو پیشین گروۀ طالبان در این باره گفت: «می‌تواند کاهش خشونت یک آتش‌بس غیررسمی باشد. و این طریقه‌یی است که امریکا هم به این قانع است که مشکل افغانستان با کاهش خشونت حل می‌شود و طالبان هم.»

پیش از این، حکومت افغانستان و رییس‌جمهور غنی طرح کاهش خشونت‌ها غیرعملی خوانده بود و گفته بود که طالبان باید برای آغاز گفت‌وگوهای صلح با حکومت افغانستان، آتش‌بس کنند.

اما آقای غنی چند روز پیش، پس از گفت‌وگوی تلفونی با وزیر خارجۀ امریکا، طرح کاهش خشونت‌‌ها – که از سوی امریکا و طالبان مطرح شده‌است – را پذیرفتی دانست – اما حکومت افغانستان برای دوره‌یی که احتمال دارد کاهش خشونت‌ها عملی شود، تاکنون طرحی ندارد؛ این‌که آیا نیروهای امنیتی بر مواضع طالبان حمله خواهند کرد؟ آیا نبردها با طالبان به همین شدت ادامه خواهد یافت؟

شماری از اعضای مجلس نماینده‌گان، می‌گویند که حکومت باید طرحی را برای دورۀ کاهش خشونت‌ها آماده کند که تا به گفتۀ آنان نیروهای امنیتی در میدان‌های نبرد، موقف شان را بفهمند.

محمد صادق قادری، یکی از این نماینده‌گان گفت: «حکومت با همین فرصت اندکی که ما داریم باید هرچه عاجل این اقدام را بکند و خواست مردم همین صلح است و آتش‌بس است و حکومت مجبور است که یک برنامه مشخص را ارایه کند.»

اما، شورای عالی صلح، می‌گوید که حکومت طرحی در این باره ندارد.

حاجی دین محمد، معاون شورای عالی صلح بیان داشت: «حرف‌هایی را که امریکایی‌ها با طالبان می‌زنند و خصوصآ دربارۀ جنگ و کاهش خشونت‌ها، به این معنی است که دولت افغانستان هم آن را تعقیب خواهد کرد و به آن عمل خواهد کرد.»

این در حالی است که ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در دیدار با رییس‌جمهور غنی در حاشیۀ نشست امنیتی مونیخ در آلمان گفته است که اگر طالبان ارادۀ راستین برای کاهش خشونت‌ها نشان دهند، ناتو آماده‌است تا سربازان خود در افغانستان را کاهش دهد: «ناتو اکنون در افغانستان نزدیک به شانزده هزار سرباز دارد. اگر طالبان اراده و توانایی راستین شان را در کاهش خشونت‌ها نشان دهند و مسیر صلح را ببینیم، آماده استیم که شمار حضور نیروهای مان را در افغانستان تنظیم کنیم. بهترین راهی که ناتو می‌تواند از تلاش‌های صلح پشتیبانی کند، ادامۀ پشتیبانی از ارتش و نیروهای امنیتی افغانستان است تا طالبان بدانند که در میدان جنگ هیچ‌گاهی برنده نخواهند شد. آنان باید بنشینند و گفت وگو کنند.»

مقام‌های امریکایی گفته‌اند پیش از آغاز گفت‌وگوهای میان افغانان آتش‌بس نخواهد شد، اما طالبان تعهد کرده‌اند که خشونت‌ها را کاهش بدهند و زمینه برای آغاز این گفت‌وگوها فراهم سازند.