یک مقام امریکایی: به زودی توافق‌نامه هفت روزه کاهش خشونت اجرایی می‌شود

یک مقام ارشد امریکایی گفته که به زودی توافق‌نامه هفت روزه کاهش خشونت‌ها میان ایالت متحده امریکا و طالبان به اجرا گذاشته می‌شود و پس از آن سربازان امریکایی افغانستان را ترک خواهند کرد.

نگاه نو_ این مقام امریکایی گفته که پس از به اجرا درآمدن توافق ابتدایی در مورد کاهش خشونت‌ها، مذاکرات صلح میان تمام افغان‌ها که از سراسر کشور نماینده‌گی خواهند کرد، آغاز می‌شود.

خبرگزاری اسوشیتدپرس به نقل از این مقام امریکایی نوشته که ایالت متحده و طالبان روی یک آتش بس موقت به توافق رسیده‌اند که در روزهای آینده عملی می‌شود و در صورتی که موفق باشد، منجر به آتش بس رسمی، شروع مذاکرات بین‌الافغانی در ماه آینده و در نهایت باعث خروج سربازان امریکایی از افغانستان خواهد شد.

این مقام امریکایی گفته که توافق‌نامه برای کاهش خشونت هفت روزه سراسر کشور و از جمله نیروهای نظامی افغانستان را نیز شامل می‌شود. این خبرگزاری گزارش داده که ممکن است این توافق‌نامه اوایل هفته جاری به امضا برسد. این مقام امریکایی به شرط عدم افشای نامش گفته که طالبان تعهد کرده‌اند که بمب‌گذاری‌های کنار جاده، حملات انفجاری و انتحاری را متوقف سازند.

گزارش شده که ایالت متحده امریکا طرح کاهش خشونت هفت روزه را زیر نظر خواهد داشت. یک مقام امریکایی گفته که عملیات ضد تروریستی امریکا بر علیه گروه القاعده و داعش جدا از موضوع آتش بس ادامه خواهد یافت.

از سویی هم یک نماینده طالبان که در مذاکرات شرکت داشته گفته که قرار است توافق‌نامه دوم به تاریخ دهم حوت امضا و مذاکرات بین‌الافغانی به تاریخ ۲۰ام حوت آغاز شود. آلمان و ناروی برای میزبانی از این مذاکرات ابراز آماده‌گی کرده‌اند.

این نماینده طالبان به شرط عدم افشای نامش گفته که در اواسط ماه حوت و پیش از شروع مذاکرات بین‌الافغانی قرار است پنج هزار زندانی طالبان نیز از بند رها شوند.

این مقام طالبان گفته که خروج سربازان امریکایی به تدریج آغاز می‌شود و در مدت ۱۸ ماه تکمیل خواهد شد. مقام‌های امریکای اما هنوز جدول زمان‌بندی خود را برای خروج ابتدایی سربازانش از افغانستان بیان نکرده‌اند ، اما انتظار می‌رود که پس از امضای این تفاهم‌نامه میان امریکا و طالبان، شمار سربازان امریکایی از ۱۲هزار به ۸هزار و ۶۰۰ نفر کاهش یابد.

این تحولات جدید در حالی گزارش می‌شود که به روز جمعه، ۲۵ام حوتف مایک پومپیو، وزیر امور خارجه امریکا و مارک اسپر ، وزیر دفاع این کشور با اشرف غنی رییس جمهور افغانستان در حاشیه ی نشست امنیتی در مونیخ آلمان دیدار کردند.

ارگ ریاست جمهوری نیز به نقل از وزیران امور خارجه و دفاع امریکا اعلام کرد که توافق با طالبان که احتمالاً در هفته‌های آینده نهایی می‌شود، «محتویات مشروط» دارد. همچنان ارگ به نقل از این مقام‌ها اعلام کرده که طالبان حاضر شده‌اند با تروریزم و القاعده وداع بگویند و دست از جنگ بردارند.