ویسا: صلح و انتخابات ‘هردو روند’ با بن‌بست مواجه است

روزنامه ویسا در سرمقاله‌اش نوشته که صلح و انتخابات هردو روند با بن‌بست مواجه است.

نگاه نو_ به نوشته روزنامه، چهار ماه از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان می‌گذرد، اما هنوز هم سرنوشت آن معلوم نیست.

به باور نویسنده، نتایج انتخابات با مذاکرات قطر ربط دارد و ممکن است یکی از دلایل آن نامعلوم بودن سرنوشت آن، مذاکرات صلح باشد. روزنامه افزوده که علت دیگر این است که پروسه نهایی این روند به‌دست خارجی‌ها افتاده و مشاوران خارجی در این روند تصمیم‌گیران اصلی هستند.

ویسا به نقل از طالبان نوشته است با آن که همه موارد میان این گروه و امریکا نهایی شده و بحث بر سر امضاء توافقنامه دو طرف رسیده است، اما باز هم این روند به تاخیر می‌افتد و این تاخیر دیگر برای این گروه قابل قبول نیست.

دنیا
روزنامه دنیا در سرمقاله‌اش نوشته که افغان‌ها از چهارده سال به این سو در “جنگ‌های تحمیلی” و در جنگ‌هایی که به سود حفظ منافع بیگانه‌ها ادامه دارد، قربانی می‌دهند.

به نوشته روزنامه، در شماری از مناطق افغانستان “پروسه جعلی و مملو از تقلب به نام انتخابات” راه‌اندازی شد که از میان ۳۵ میلیون نفوس این کشور کمتر از دو میلیون در آن سهم گرفتند و این خود نشان می‌دهد که افغان‌ها به صلح رای دادند.

نویسنده متعقد است که افغان‌ها خواهان انتخاباتی نیستند که در آن اکثریت مطلق از حق رای محروم باشند و شماری زیاد ولایات هم شاهد جنگ و درگیری باشند.

دنیا در پایان سرمقاله‌اش تاکید کرده که صلح خواست اساسی افغان‌ها است و در صلح برای انتخابات، چگونگی نظام و همه ناهنجاری‌ها راه حل پیدا می‌شود.

هیواد
و روزنامه دولتی هیواد با اشاره به مذاکرات قطر نوشته که این گفت‌وگوها بدون داشتن نتیجه مثبت ادامه دارد.

روزنامه در ادامه نوشته که پس از عدم پیشرفت یازده دور مذکره قطر میان امریکا و طالبان زلمی خلیلزاد نماینده امریکا به بروکسل رفت اما به نوشته روزنامه مسئله حمایت پاکستان و روسیه از طالبان و در مجموع موضوع حمایت از تروریزم یکی از چالش‌های بزرگ است که مبارزه ناتو را برضد تروریزم کند ساخته است.

به باور نویسنده نیروهای نظامی افغان با مورال قوی برضد تروریزم مبارزه می‌کنند هیواد تاکید کرده که کشورهای جهان نیروهای نظامی افغان را باید بیشتر تجهیز کنند.