خلیل‌زاد از طالبان خواستار کاهش خشونت چندین ماهه شده است

منابع نزدیک به طالبان می‌گویند که زلمی خلیل‌زاد از طالبان خواسته است که با کاهش چهار تا پنج ماهه‌ی خشونت‌ها موافقت کنند.

نگاه نو_ هرچند گفتگوهای امریکا و طالبان به کندی پیش می‌رود؛ اما عبدالشکور مطمین، عضو پیشین گروه طالبان از پیشرفت‌ها در نشست‌های غیر رسمی زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی امریکا برای صلح افغانستان با نماینده‌گان طالبان در قطر سخن می‌گویند.

آقای مطمین در ادامه گفت که در این نشست‌ها، آقای خلیل‌زاد از طالبان خواسته است که طرح کاهش خشونت‌ها را برای چهار الی پنج ماه بپذیرند تا زمینه‌ی برقراری آتش‌بس فراهم شود.

اما جک کین، معاون پیشین رییس ستاد مشترک ارتش امریکا نسبت به گفتگوهای امریکا با طالبان اظهار نگرانی کرده و گفته است که تمرکز این گروه بیشتر بر سرنگونی دولت افغانستان است.

در همین حال، مسعود ترشتوال، سخنگوی شورای حراست و ثبات افغانستان تاکید می‌کند که حکومت و سیاست‌گران کشور نباید در روند صلح بر حذف هم‌دیگر تلاش کنند؛ زیرا تلاش‌های پراکنده وضعیت را پیچیده‌تر خواهد ساخت.

جریان‌ها و چهره‌های سیاسی در حالی برای یک اجماع ملی در پیوند به صلح تاکید می‌کنند که تاکنون گام‌های موثری که بتواند تمامی جریان‌های سیاسی و حکومت را در یک مسیر بسیج کند، برداشته نشده است.