کوبیا به جو بایدن: مردم افغانستان شایسته ملت‌شدن هستند

نگاه نو_ جو بایدن از نامزدان حزب دموکرات امریکا برای انتخابات ریاست جمهوری و معاون پیشین رییس جمهور این کشور، در جریان یک مناظره حزبی گفته است که مخالف طرح ملت‌سازی در افغانستان بوده است. به گفته او، امکان ندارد که افغانستان متحد شود. رونالد کوبیا، نماینده اتحادیه اروپا برای افغانستان در واکنش به این اظهارات گفته است که مردم افغانستان می‌توانند متحد شوند و شایسته ملت‌شدن هستند.

رونالد کوبیا، نماینده ویژه اتحادیه اروپا برای افغانستان نیز در واکنش به این اظهارات گفته است که مردم افغانستان می‌توانند یک ملت شوند و پیرامون ارزش‌های اصلی‌شان و اهداف صلح‌آمیز متحد گردند.

او گفته است که اتحادیه اورپا به ملت‌سازی در افغانستان باور دارد و افتخار می‌کند که در این راستا با مردم افغانستان یک‌جا کار می‌کند.

اظهارات تازه بایدن واکنش‌ ارگ ریاست جمهوری را در قبال داشته است. وحید عمر، مشاور رییس جمهور در امور روابط عامه و استراتژیک، در توییتی در واکنش به این اظهارات گفته است که افغانستان یک‌پارچه بود و نیازی به ملت‌سازی نداشت.

مشاور رییس جمهور نوشته است: «تشکر از تمامی کمک‌های‌تان. اما ما نیاز نداشتیم که شما برای ما ملت بسازید. ما برای قرن‌ها است که یک ملت هستیم. ما نیاز نداشتیم که شما ما را به کشور یک‌پارچه تبدیل کنید. ما از قبل کشور یک‌پارچه بودیم.»

جو بایدن در گذشته نیز اظهارات مشابهی را در مورد افغانستان داشته است.

جو بایدن در ماه سنبله امسال نیز افغانستان را «سه کشور مختلف» توصیف کرده بود که به گفته او قابل جمع نیستند. ارگ ریاست جمهوری در آن زمان اظهارات آقای بایدن را رد کرده بود.