وزارت صحت: نگران ویروس کرونا نباشید، هرچند فقیریم اما آماده‌گی مهار آن را داریم

وزیر صحت عامه در یک نشست خبری به مردم اطمینان داد که نگران شیوع این بیماری نباشند. فیروزالدین فیروز، وزیر صحت عامه روز یک‌شنبه، سیزدهم دلو/بهمن، در این نشست خبری گفت که آماده‌گی لازم در بخش «وقایه و کنترل» ویروس کرونا در کشور گرفته شده است.

نگاه نو_ فیروز‌الدین فیروز با بیان این‌که توانمندی برای مهار ویروس کرونا در افغانستان وجود دارد، گفت: «امکانات مبارزه با این مرض وجود دارد و به معنای این نیست که اگر غریب هستیم هیچ کاری انجام داده نمی‌توانیم مانندی که دیگران انجام می‌دهند، ما هم می‌توانیم.»

او هم‌چنان که گفت تاکنون هیچ گونه قضیه‌ای از شیوع ویروس کرونا در افغانستان به ثبت نرسیده است، و تدابیر برای جلوگیری از انتشار این بیماری گرفته شده است.

به گفته او، حدود ۳۰۰ بستر ویژه برای بیماران احتمالی این ویروس در شفاخانه‌ها اختصاص داده شده است. از این میان ۱۰۰ بستر در کابل و ۳۰ بستر برای هر شفاخانه‌ای حوزه‌ای در ولایت‌ها اختصاص یافته است.

فیروزالدین فیروز می‌گوید که لابراتوارهای مرکزی وزارت صحت عامه قدرت تشخیص ده نوع «ویروس» را دارند و در این راستا سازمان جهانی صحت نیز وعده همکاری داده است.

طبق معلومات آقای فیروز، در چند روز گذشته حدود ۲۰۰ نفر به دلیل «سرماخورده‌گی» به شفاخانه‌ها مراجعه کرده‌اند که هیچ نوع نشانه‌ای از ویروس کرونا دیده نشده است. حدود ۹۰ در صد مراجعه کننده‌گان که به گفته وزیر صحت عامه در لابراتوارهای مرکزی تشخیص شده‌، به بیماری آنفلونزا مبتلا بوده‌اند.

وزیر صحت عامه می‌گوید که افغانستان به دلیل این که جمعیت‌اش متراکم نیست، در بهترین وضعیت برای مهار و جلوگیری از شیوع ویروس کرونا قرار دارد.

طبق برآورد وزارت صحت عامه، در صورتی که ویروس کرونا در افغانستان شیوع پیدا کند، این ویروس در شش ماه سه هزار نفر را مبتلا خواهد کرد.

به گفته وزیر صحت عامه، هرچند ویروس کرونا درمان و داروی مشخص ندارد، اما قابل پیش‌گری است. او به مردم توصیه کرد که روزانه دست‌های‌شان را با صابون پاک بشویند، از ماسک و منابع ویتامین «سی» برای بلندبردن مقاومت بدن‌شان استفاده کنند.