اختلاس میلیونی در مصرف مرکزگرمی‌های شفاخانه جمهوریت

رییس و سه کارمند شفاخانه‌ی/بیمارستان جمهوریت کابل، به ‌ارزش کم‌ازکم ۳۰ میلیون افغانی مواد سوخت این شفاخانه را در هفت سال پسین، حیف‌ومیل کرده‌اند.

نگاه نو_ مرکز خبرنگاری تحقیقی پیک به اسناد و معلوماتی دست یافته است که بیان‌گر اختلاس و حیف‌ومیل میلیون‌ها افغانی از بودجه‌ی مواد سوخت مرکزگرمی‌های شفاخانه‌ی جمهوریت، توسط مسوولان این شفاخانه است.

اختلاسی‌که حتا به ‌گفته‌ی برخی از پزشکان این شفاخانه، سبب مرگ شماری از بیماران در هنگام عملیات جراحی شده است.

داکتر اجمل پشتون، آموزگار و متخصص جراحی پزشکان شفاخانه‌ی جمهوریت، به خبرنگار پیک می‌گوید: «در حالی که درجه‌ی حرارت ستندرد عملیات‌خانه بین ۲۵ تا۳۰ درجه باید باشد؛ اما به ‌دلیل چهار یا پنج درجه [بودن] هوای سرد در یک هفته چهار مریض را بعد از عملیات از دست دادیم.»

داکتر نعیم پوپل یکی دیگر از پزشکان متخصص جراحی عمومی شفاخانه‌ی جمهوریت، می‌گوید که بیش‌تر از ۳۰ سال به ‌حیث پزشک جراح خدمت کرده است، اما این نخستین باری است که گواه چنین بی‌تفاوتی و خیانت در برابر بیماران است.

این پزشک می‌افزاید که به دلیل ‌همین بی‌توجهی مسوولان، داکتران به ‌رسم اعتراض یک هفته‌ی ماه گذشته از کار دست برداشتند و از وزارت صحت عامه‌ی کشور خواستند تا به ‌اعتراض آنان رسیده‌گی شود.

اعتراض و اعتصاب کاری پزشکان شفاخانه‌ی جمهوریت، پای هیأت بررسی وزارت صحت عامه را به ‌این شفاخانه کشانید و در نتیجه‌ی بررسی‌های این هیأت، مشخص شد که به ‌دلیل دزدی و اختلاس از مواد سوخت از سوی برخی از مسوولان و کارمندان، مرکزگرمی‌های این شفاخانه ساعت‌ها و روزها «پرچو» بوده است.

هیأت هشت نفری‌ای که به ‌تاریخ هفتم جدی سال روان از سوی معینیت مالی و اداری وزارت صحت عامه برای حقیقت‌یابی و رسیده‌گی به شکایت‌های پزشکان شفاخانه‌ی جمهوریت توظیف شده بود، رییس، مدیر اداری، مدیر جنسی و مدیر خدمات شفاخانه‌ی جمهوریت را متهم به این اختلاس و حیف‌ومیل مواد سوخت مرکزگرمی‌ها کرده است.

داکتر خوشحال تسل رییس بررسی‌های داخلی وزارت صحت عامه، با تأیید گزارش هیأت هشت نفری این وزارت به خبرنگار پیک می‌گوید: «‌هر چند مصرف دستگاه‌های مرکزگرمی در هر سال متفاوت است، اما با این هم تفاوت‌ها میان گزارش‌های مسوولان شفاخانه و یافته‌های هیأت از سال ۱۳۹۲ تا امسال، کم‌ازکم به ‌ارزش ۳۰ میلیون افغانی اختلاس را نشان می‌دهد.»

بر بنیاد بررسی‌های یک‌ماهه‌ی هیأت بررسی‌کننده، در هر ساعت مصرف دو دستگاه مرکزگرمی‌های شفاخانه، بیش‌تر از ۵۰ لیتر تیل اختلاس شده است. دستگاه‌هایی که در هر ساعت کم‌تر از ۹۰ لیتر تیل مصرف دارند، اما در سندها و گزارش‌های مالی شفاخانه در هر ساعت مصرف تیل‌شان ۱۴۰ لیتر نشان داده شده است.

آقای تسل، می‌افزاید که گزارش هیأت بررسی، چهار تن از مسوولان شفاخانه‌ی جمهوریت را در پیوند به ‌این اختلاس، متهم کرده و خواهان تعلیق وظایف‌شان تا بررسی نهایی نهادهای عدلی و قضایی شده است.

هر چند سه تن از مدیران این شفاخانه که از سوی هیأت بررسی وزارت صحت عامه، متهم به اختلاس شناخته شده‌اند، اظهار نظری در این باره نکرده‌اند، اما در این میان تنها دکتر محمدالله علی‌شنگی رییس شفاخانه‌ی جمهوریت که در صدر متهمان قرار دارد، در گفت‌وگو با خبرنگار پیک، هر گونه اتهام اختلاس در مواد سوخت مرکزگرمی‌های این شفاخانه را رد کرده، می‌گوید که هنوز هم بر حال وظیفه‌ی خویش است و هیچ گونه اطلاع‌نامه‌ی رسمی مبنی بر تعلیق وظیفه‌اش دریافت نکرده است.

در همین حال، برخی از حقوق‌دانان به ‌این باور اند که در صورت اثبات جرم از سوی سارنوالی، فرد متهم به دادگاه معرفی می‌شود.

هم‌چنان، ماده‌ی ۳۹۱ کود جزای افغانستان، تصریح کرده است که کارمند خدمات عامه در صورت ارتکاب اختلاس، قرار ذیل مجازات می‌شود:

«در صورتی که وجه اختلاس‌شده تا۱۰۰هزار افغانی باشد، به حبس متوسط تا دو سال، تا۵۰۰ هزار افغانی به حبس طویل تا ۱۰ سال، از یک تا ۱۰ میلیون به حد اکثر حبس طویل و در صورتی که بیش‌تر از ۱۰ میلیون باشد، به حبس دوام محکوم می‌گردد.»

شفاخانه‌ی جمهوریت با پیشینه‌ی ۵۵ ساله‌اش در بخش‌های جراحی عمومی، داخله عمومی، گوش‌وگلو، گرده، جراحی پلاستیکی و بیماری‌های سرطانی با داشتن بیش از ۱۵۰بستر در مرکز شهر کابل فعالیت دارد.

شفاخانه‌ی جمهوریت، یکی از ۱۷ شفاخانه‌ی دولتی در پایتخت کشور است که در سال ۱۳۸۸خورشیدی با هزینه‌ی بیش از ۲۰ میلیون دالر کمک کشور چین بازسازی شد و تا اکنون، روزانه بین یک تا یک‌ونیم هزار نفر از پایتخت و حتا ولایت‌های دور و نزدیک کشور، به آن مراجعه می‌کنند.

عبدالمتین ۲۹ ساله باشنده‌ی ولسوالی ده‌سبز کابل، می‌گوید: «ماه گذشته هنگامی که برای عملیات جراحی به شفاخانه‌ی جمهوریت مراجعه کردم، درست همان روزی بود که یک مریض به ‌دلیل سردی هوا بعد از عملیات جان باخته بود و داکتران مرا هم به عملیات نپذیرفتند.»