ویروس کرونا؛ افغانستان و سازمان بهداشت جهانی ‘کمیته مشترک پیش‌گیری و هماهنگی’ ایجاد کردند

با اعلام وضعیت اضطراری از سوی سازمان جهانی بهداشت، وزارت صحت/بهداشت افغانستان نشست اضطراری برگزار کرده و می‌گوید این مسئله زنگ خطر را در افغانستان به صدا درآورده است.

نگاه نو_ در پی شیوع ویروس کرونا، وزارت صحت افغانستان کمیته هفت نفری را برای روی دست گرفتن تدابیر پیشگیرانه و انسجام همکاری‌ها شکل داده است. نماینده سازمان جهانی بهداشت در افغانستان و مسئولان ارشد وزارت بهداشت این کشور از اعضای این کمیته هفت نفری هستند.

این در حالی است که سازمان جهانی بهداشت با شیوع سریع ویروس کرونا که تعداد مبتلایان آن اکنون به حدود ۱۰ هزار نفر رسیده روز گذشته اعلام وضعیت اضطراری کرد.

حبیب اروال، رئیس بخش کنترل امراض در وزارت بهداشت افغانستان گفت در این نشست روی تقویت تدابیر و افزایش امکانات صحی در فرودگاه‌ها و گذرگاه‌های مرزی با نماینده سازمان جهانی بهداشت گفتگو صورت گرفته است.

او اضافه کرد که این نهاد علاوه بر فرودگاه‌ها، در گذرگاه‌های مرزی با پاکستان و ایران نیز کارمندان صحی را موظف کرده است.

تیم بهداشت با استفاده از ترمامتر درجه حرارت بدن مسافرین را اندازه می‌گیرند.

شناسایی و پیشگیری ویروس کرونا
وزارت صحت افغانستان در همکاری با سازمان بهداشت جهانی برای شناسایی افراد آلوده به ویروس کرونا در افغانستان دست به کار شده‌اند.

تیم‌های بهداشتی این دو نهاد در فرودگاه‌های کابل، بلخ، هرات و قندهار موظف‌اند تا بر اساس اعراض و علایم مشخص شده از سوی سازمان جهانی بهداشت موارد مشکوک را شناسایی و اهتمامات بهداشتی لازم را انجام دهند.

حبیب اروال، رئیس بخش کنترل امراض در وزارت بهداشت افغانستان می‌گوید که در صورت شناسایی فرد مشکوک به ویروس کرونا سازمان جهانی بهداشت مسئولیت انتقال نمونه‌ مایعات این فرد را برای معاینات به خارج از کشور به عهده دارد.

آقای اروال گفت در قدم اول تیم بهداشت با استفاده از ترمامتر درجه حرارت بدن مسافرین در میدان‌های هوایی افغانستان را اندازه می‌گیرند.

او اضافه کرد در صورتی که تب فرد بالا باشد یا اعراض و علایم اولیه ویروس کرونا از قبیل سرفه، عطسه، سردردی، آبریزی از دهن و بینی نزد مسافرین دیده شود به مرکز بهداشتی ویژه در بیمارستان انتانی کابل منتقل می‌شوند.

آقای اروال گفت که سازمان جهانی بهداشت وعده سپرده تا وسایل پیشرفته مورد نیاز برای تشخیص این ویروس را به افغانستان بیاورد.

جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا
نشانه‌های این بیماری می‌تواند شبیه آنفولانزا و گاه بسیار خفیف باشد.

وزارت بهداشت افغانستان اعلام کرده برای جلوگیری از انتشار این مرض نکات ذیل مراعات شود:

_شستن دست‌ها با آب و صابون هر روز و به گونه مکرر

_استفاده از ماسک به ویژه برای جلوگیری از انتشار ویروس هنگام عطسه و سرفه

_خودداری از تماس نزدیک با افراد مبتلا به سرماخوردگی

سرنوشت شهروندان افغان در چین
بیش از ۶۰ نفر از دانشجویان اتباع افغانستان در شهر ووهان چین زندگی می‌کنند.

وزارت خارجه افغانستان گفته که در هماهنگی با وزارت بهداشت در مورد چگونگی آمادگی انتقال مصون دانشجویان و شهروندان افغان از چین به افغانستان بحث و گفتگو کرده‌اند.

این نهاد با نشر یک اعلامیه گفته که این نشست با حضور مسئولان سرپرست وزارت خارجه، وزارت صحت و اداره هوانوردی ملکی و سفیر افغانستان در پکن برگزار شده است.

در این اعلامیه آمده است که در این جلسه در مورد چگونگی آمادگی‌ها برای انتقال مصون دانشجویان و شهروندان افغان از چین به افغانستان و طرزالعمل‌های حمایوی صحی آنان در کابل بحث شده است.

این نهاد گفته که تصمیم بر آن است تا وزارت صحت در هماهنگی با سازمان صحی جهان و اداره هوانوردی ملکی در این زمینه تدابیر لازم را اتخاد کنند.

این در حالی است که چند روز قبل دانشجویان افغان در شهر ووهان چین شکایت کرده بودند که با مشکل کمبود مواد غذایی روبرو هستند.