کمیسیون شکایات فیصله نهایی‌اش را هفته آینده اعلام می‌کند’

کمیسیون شکایات انتخاباتی افغانستان برای اعلام تصمیمش در بارۀ بیش از شش هزار و دوصد شکایت استینافی نزدیک شده است.

نگاه نو_ محمد رضا فیاض، معاون سخنگوی این کمیسیون دیشب به رادیو آزادی گفت که فیصله نهایی کمیسیون اوائل هفتۀ آینده اعلام خواهد شد.

به گفتۀ آقای فیاض، با اعلام تصمیم کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی، سرنوشت سه صد هزار رأی جنجالی نیز روشن می‌شود.

او افزود: “تقریباً روی چهار کتگوری اصلی که شکایات و اعتراض‌های استینافی تصنیف شده کار تحلیل و بررسی آن جریان دارد و حتی در بعضی از موارد بررسی و تحلیل‌ها انجام شده است. این چهار کتگوری تقریباً بین ۸۵ تا ۹۰ درصد اعتراض‌ها را شامل می‌شود. فیصله در بارۀ این چهار کتگوری و موضوعات جنجالی سه صد هزار رأی انشاالله در روزهای شنبه یا یکشنبه هفته آینده از سوی کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی اعلام خواهد شد.”

سه صد هزار رأی جنجالی آرای است که دستۀ انتخاباتی ثبات و همگرایی آن را “غیرمعتبر” خوانده و می‌خواهد باطل شود.

کمیسیون شکایات انتخاباتی، بیش از ۶۲۰۰ شکایت استینافی را در رابطه به انتخابات ریاست جمهوری ششم میزان در ۲۹ ولایت دریافت کرده و پروسۀ تصنیف بندی آن را هفتۀ گذشته آغاز کرد.

این شکایت‌ها از سوی تیم‌‌های انتخاباتی ثبات و همگرایی به رهبری عبدالله عبدالله، دولت ‌ساز به رهبری محمد اشرف ‌غنی و صلح و عدالت به رهبری گلبدین حکمتیار پس از آن ثبت شد که تصامیم دفترهای ولایتی کمیسیون شکایات انتخاباتی در مورد بیش از ۱۶ هزار شکایت مربوط به نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری اعلام شد.

رد حدود ده هزار شکایت و تفتیش و بازشماری اضافه از ۵ هزار محل رأی‌دهی شامل این تصامیم بوده است.

یوسف رشید، رئیس اجرایی موسسۀ انتخابات آزاد و عادلانۀ افغانستان است.

آقای رشید دیشب در صحبت با رادیو آزادی از کمیسیون شکایات انتخاباتی خواست که فیصلۀ نهایی خود را با در نظرداشت اسناد و غیرجانبداری اعلام کند.

یوسف رشید، رئیس اجرایی موسسۀ انتخابات آزاد و عادلانۀ افغانستان
او گفت: “کار های کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی در مرحلۀ بسیار مهم قرار گرفته است. امیدوار هستیم که این کمیسیون تصامیم خود را بی­طرفانه، به اساس مدارک، اسناد و بالاخره قوانین و طرزالعمل‌های نافذه اتخاذ کند و عدالت انتخاباتی را تأمین کند. در کار خود بحث سلیقه‌ها، اعمال نفوذ و مسائل سیاسی را در نظر نداشته باشد. مردم را از این درد سر و انتخابات طولانی مدت نجات دهد.”

از سوی دیگر رأس ویلسن شارژدافیر سفارت امریکا در کابل به روز پنجشنبه در تویتر نوشت: “در حالی‌که کمیسیون مستقل انتخابات و کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی افغانستان در بارۀ تکمیل کردن پروسۀ انتخابات کار می‌کنند از این کمیسیون‌ها می‌خواهند که به گونۀ شفاف و هماهنگ کار کنند تا رأی دهندگان از نتایج انتخابات مطمئن شوند.”

آقای ویلسن هم‌چنین نوشته است که از تلاش‌های کمیسیون شکایات انتخاباتی حمایت می‌کنند تا کارش را به گونۀشفاف، منصفانه و به موقع تکمیل کند.

انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در ششم ماه میزان برگزار شد.

نتایج ابتدایی این انتخابات با حدود سه ماه تأخیر در اول ماه جدی اعلام شد.

به اساس این نتایج، محمد اشرف غنی در جایگاه اول و عبدالله عبدالله در جایگاه دوم قرار گرفته است.

انتظار می‌رود که نتایج نهایی پس از فیصلۀ کمیسیون شکایات انتخاباتی اعلام شود.