یک روز تا تعطیلات زمستانی مجلس؛ طرح بودجه ۹۹ تصویب نشده است

نگاه نو_ قرار است تا یک روز دیگر تعطیلات زمستانی مجلس نماینده‌گان شروع شود، اما طرح بودجه مالی سال ۱۳۹۹ هنوز بی‌سرنوشت است و اعضای مجلس نماینده‌گان موفق نشده‌اند این طرح را به تصویب برسانند. شماری از اعضای مجلس نماینده‌گان استدلال می‌کنند که به دلیل این‌که طرح بودجه ۹۹ با تأخیر از سوی وزارت مالیه به مجلس نماینده‌گان فرستاده شده و هم‌چنان به دلیل مشکلات و نواقص فنی که در این طرح وجود داشته،‌ از تصویب بازمانده است.

سید‌عظیم کبرزانی، نماینده مردم هرات و عضو کمیسیون مالی و بودجه مجلس نماینده‌گان، گفت که طرح بودجه مالی سال ۱۳۹۹ از سوی وزارت مالیه با تأخیر به مجلس نماینده‌گان فرستاده شده و این سبب شده است که در این مدت زمان مراحل قانونی‌اش را طی نتواند و از تصویب باز ماند. براساس قانون، طرح بودجه باید در اوایل ماه عقرب سال جاری به مجلس نماینده‌گان فرستاده می‌شد، اما به گفته او این طرح در ماه قوس سال جاری به مجلس نماینده‌گان فرستاده شده و در دوم جدی در اختیار کمیسیون مالی و بودجه مجلس نماینده‌گان قرار گرفته است. این در حالی است که سال مالی ۱۳۹۸ در اخیر ماه قوس رسماً پایان یافت.

با این حال، آقای کبرزانی تصریح کرد طرح بودجه‌ای که از سوی وزارت مالیه به مجلس نماینده‌گان فرستاده می‌شود، بر اساس قانون یک ماه در مجلس نماینده‌گان و ۱۵ روز در اختیار مجلس بزرگان یا مشرانوجرگه قرار می‌گیرد تا روی آن بحث و مشکلات و نواقص آن بررسی شود.

اکنون منشی کمیسیون مالی و بودجه مجلس می‌گوید در بررسی‌ای که کمیسیون‌ها انجام داده‌اند، بعضی مشکلات و نواقص در طرح بودجه مالی سال ۱۳۹۹ دیده می‌شود. او گفت که این مشکلات باعث شده تا کمیسیون‌ها بیش‌تر روی آن بحث و بعضی تغییرات و تعدیلات را روی طرح بودجه اعمال کنند. آقای کبرزانی گفت که هم‌اکنون نیز روی طرح بودجه مالی ۱۳۹۹ کار جریان دارد و در بعضی موارد بودجه تنقیص و در بعضی موارد نیز افزوده شده است. این عضو مجلس نماینده‌گان به عنوان نمونه گفت که بنا بر برخی ملاحظات، از برخی کودها در بودجه وزارت معارف افزوده شده است. همین‌طور کمیسیون مالی و بودجه در بودجه وزارت صحت عامه نیز ملاحظاتی داشته و بر اساس این ملاحظات، بودجه این وزارت از سطح نیازش بیش‌تر تعیین شده بود،‌ از این رو بودجه این وزارت تنقیص و به بودجه‌های انکشافی افزوده شده است.

با این حال قرار است تعطیلات مجلس نماینده‌گان تا یک روز دیگر شروع شود و بر اساس قانون، تعطیلات مجلس نماینده‌گان از اول دلو شروع می‌شود و برای ۴۵ روز ادامه دارد. اکنون این عضو مجلس نماینده‌گان می‌گوید، تا زمانی‌که این سند به تصویب نرسد، اعضای مجلس نماینده‌گان به رخصتی زمستانی نخواهند رفت. او گفت که کمیسیون مالی و بودجه طرح بودجه مالی ۹۹ را برای تصویب در اجندای روز چهارشنبه مجلس گرفته‌ و از این رو ابراز امیدواری کرد که روز چهارشنبه این طرح از سوی اعضای مجلس نماینده‌گان به تصویب برسد.

برشنا ربیع، عضو کمیسیون مالی و بودجه مجلس نماینده‌گان، نیز تأیید می‌کند که طرح بودجه مالی سال ۱۳۹۹ از سوی وزارت مالیه با تأخیر فرستاده شده است. او گفت، از زمانی‌ که طرح بودجه به مجلس‌ نماینده‌گان فرستاده شده،‌ این نهاد همه‌روزه روی آن کار کرده و سهل‌انگاری نکرده است. خانم ربیع بیان داشت، با آمدن طرح بودجه، این کمیسیون روی آن کار کرده و تمام اداراتی که واحد بودجه‌ای دارند، به کمیسیون مالی و بودجه خواسته شده‌اند و در مورد تنقیص و افزایش بودجه بحث شده است. به بیان او: «در ۱۱ روز اول تمامی اداراتی را که واحد بودجه‌ای اند، به این کمیسیون خواسته و از نزدیک در مورد بودجه‌شان صحبت شده است. از ادارات در مورد تنقیض و یا هم افزایش بودجه وضاحت خواستیم. آن‌ها باز استدلال کردند که تشکیل اضافه شده و دلایل‌شان را در جریان گذاشته اند.»

هرچند به گفته خانم ربیع پیش از این نیز یک‌ بار (روز دوشنبه) طرح بودجه در اجندای مجلس گرفته شده بود، اما به دلیل مخالفت‌های بعضی وکیلان،‌ تصمیم بر آن شد تا بیش‌تر روی طرح بودجه بحث شود. وی اضافه کرد که در این دو روز اعضای مجلس نماینده‌گان، مشکلات و نواقص طرح بودجه را بررسی می‌کنند تا روز چهارشنبه این هفته به رأی گذاشته شود.

از سوی دیگر این عضو کمیسیون مالی و بودجه تصریح کرد که اعضای مجلس نماینده‌گان تا یک روز دیگر باید به تعطیلات زمستانی بروند. او افزود، نماینده‌گان مردم باید به ولایات‌شان بروند و به مشکلات مردم رسیده‌گی کنند. او ابراز امیدواری کرد که اعضای مجلس نماینده‌گان بتوانند روز چهارشنبه هفته جاری طرح بودجه مالی ۱۳۹۹ را به تصویب برسانند. این عضو مجلس نماینده‌گان در عین زمان بیان داشت که اگر این طرح به تصویب نرسد، محتمل است که تعطیلات زمستانی چند روزی به تعویق بیفتد. او خاطر‌نشان ساخت تا زمانی ‌که طرح بودجه به تصویب نرسد، اعضای مجلس نماینده‌گان به تعطیلات زمستانی نخواهند رفت.

در همین حال عبادالله درمان، معاون سخنگوی وزارت مالیه، گفت که این وزارت مطابق قانون، طرح بودجه سال مالی ۱۳۹۹ را به مجلس نماینده‌گان فرستاده‌اند. او گفت که وزارت مالیه تمامی کارهای تخنیکی طرح بودجه را تکمیل کرده و آن را به مجلس نماینده‌گان فرستاده‌ است؛ ولی به گفته آقای درمان این طرح مدت طولانی در مجلس نماینده‌گان مانده و به تصویب نرسیده است. او ابراز امیدواری کرد که روز چهارشنبه اعضای مجلس نماینده‌گان طرح بودجه سال مالی ۹۹ را به تصویب برسانند تا وزارت‌خانه‌ها بتوانند به اهدافی که برای سال مالی ۹۹ تعیین و طرح کرده‌اند،‌ برسند.

از سوی دیگر، معاون سخنگوی وزارت مالیه بیان داشت که این وزارت به دلیل تصویب نشدن طرح بودجه، معاشات کارمندان دولتی را اجرا نکرده است. او هشدار داد، در صورتی‌ که طرح بودجه به تصویب نرسد، این وزارت قادر به پرداخت معاشات نخواهد بود. علاوه بر این او بیان داشت که اکثر پروژه‌های انکشافی و کارهای زیربنایی تکمیل نخواهد شد. او از نماینده‌گان ملت خواست که هرچه زودتر طرح بودجه سال مالی ۱۳۹۹ را به تصویب برسانند تا وزارت‌خانه‌ها به اهداف‌شان برسند.

در طرح بودجه سال مالی ۱۳۹۹ در حدود ۴۲۸ میلیارد افغانی در نظر گرفته شده که شامل ۲۸۹ میلیارد افغانی بودجه عادی و ۱۳۹ میلیارد افغانی بودجه انکشافی است. هم‌چنان براساس معلومات کمیسیون مالی و بودجه مجلس نماینده‌گان، مجموع عواید افغانستان در سال مالی ۱۳۹۹ در حدود ۴۱۶ میلیارد است که از این میان ۳۸۰ میلیارد از عواید داخلی و ۲۰۷ میلیارد از طریق کمک‌ها فراهم می‌شود. با این حساب افغانستان در سال مالی ۹۹ در حدود ۱۲.۳ میلیارد افغانی کسر بودجه دارد.