انتقاد دانش از انصاری: دامن زدن به تعصب مذهبی، جنسیتی و نژادی کشور را به پرتگاه سقوط می‌برَد

دانش از سخنان و عمل‌کردهای اخیر انصاری، انتقاد کرده و گفته است که دامن‌زدن به تعصب مذهبی، جنسیتی و نژادی کشور را به پرتگاه سقوط می‌برَد.

نگاه نو_ محمدسرور دانش، معاون دوم رییس جمهور که پیش از چاشت روز یک‌شنبه، بیست‌ونهم جدی، در محفل رونمایی «استراتژی محافظت از مدافعان حقوق بشر در افغانستان» سخنرانی می‌کرد، از حرکت‌هایی که به تازه‌گی زیر عنوان «تطبیق شریعت و احکام اسلامی در ولایت هرات» به راه افتاده است، انتقاد کرد.

او افزود: «تفرقه و دامن‌زدن به آتش تعصب مذهبی و نژادی کشور را یک‌بار دیگر به پرتگاه سقوط می‌کشانَد و از طرف دیگر توهین به زنان و نادیده گرفتن حقوق انسانی آنان در مغایرت صریح با معارف مترقی و انسانی دین قرار دارد و جامعه و خانواده را به تباهی سوق می‌دهد.»

مجیب‌الرحمان انصاری اخیراً از ایجاد تشکلی تحت نام «اداره امر به معروف و نهی از منکر» در هرات خبر داده است. هم‌چنان از آدرس این تشکل چندین تابلو در مورد حجاب نیز در هرات نصب شده است که واکنش‌های متعددی بر انگیخته است. او پیش‌تر گفته بود که برای اجرای «حدود شریعت» منتظر دولت نمی‌ماند.

با این حال، معاون دوم ریاست جمهوری می‌گوید که ۱۸ سال پس از ایجاد نظام مبتنی بر دموکراسی و حقوق بشر در افغانستان اما هنوز هم در «پناه قرائت‌های افراطی و مغایر با عدالت، برابری، تساهل و رواداری، تبعیض جنسیتی، نژادی و مذهبی در این سرزمین به طور علنی مطرح می‌شود.»

از جانب دیگر، مجیب‌الرحمان انصاری هفته گذشته در یک نشست خبری در این ولایت به خبرنگاران زن اجازه حضور نداده بود.

معاون رییس جمهور در واکنش به برخورد با خبرنگاران زن توسط مجیب‌الرحمان انصاری گفت که در این نشست خبری به خبرنگاران زن صرف به خاطر این که زن هستند، اجازه داده نشد.

او از سخنان مجیب‌الرحمان انصاری در این نشست خبری انتقاد کرد که گفته بود زنان باید کارهای ویژه‌ی‌شان را انجام دهند و خبرنگاری وظیفه آنان نیست.

سرور دانش با اشاره به این سخنان گفت: «در چنین حالتی هم قانون اساسی نقض شده و هم قانون رسانه‌ها و هم قانون دسترسی به اطلاعات و هم به صورت صریح، حقوق بشری زنان نادیده گرفته شده و به زن بودن و انسان بودن آنان توهین صورت گرفته است.»

او از خبرنگاران مرد که در نشست خبری مجیب‌الرحمان انصاری شرکت کرده بود، نیز انتقاد کرد و گفت که این خبرنگاران باید خود منادی آزادی بیان و حقوق زن باشند، اما در هرات تنها تماشاچی بوده و سکوت کرده‌اند.

دانش نهادهای دولتی و غیردولتی را نیز مورد انتقاد کرد که با «مصلحت سنجی‌های بی‌مورد» در مورد اقدمات مجیب‌الرحمان انصاری سکوت کرده‌اند.