‘حکومت افغانستان از جزئیات توافق احتمالی امریکا و طالبان با خبر است’

وزارت دولت در امور صلح می‌گوید، هرنوع توافق بین دفتر سیاسی طالبان و نمایندۀ خاص وزارت خارجۀ امریکا برای صلح افغانستان به حکومت این کشور ارتباط ندارد، اما آن‌ها از جزئیات آن خبر دارند.

نگاه نو_ ناجیه انوری سخنگوی وزارت دولت در امور صلح شام گذشته گفت، در توافقنامۀ که بین امریکا و نمایندگان سیاسی طالبان امضا می‌شود، مواردی وجود ندارد که به افغانستان مربوط باشد.


ناجیه انوری سخنگوی وزارت دولت در امور صلح

ناجیه انوری با ابراز اینکه، تصمیم در مورد سرنوشت مردم افغانستان بین نمایندگان حکومت و طالبان گرفته خواهد شد، گفت: “مذاکراتی که در حال حاضر ادامه دارد بین امریکا و طالبان است، آنچه را که امضا می‌شود بین خود آن‌هاست. موضوعات و شرایط شامل در آن که امضا می‌شود، در مورد افغانستان فیصله نمی‌کند.”

زلمی خلیلزاد نمایندۀ خاص وزارت خارجۀ امریکا برای صلح افغانستان چهارم جولای سال گذشتۀ میلادی در مورد مسایل مطرح در گفت‌وگو با طالبان به خبرنگاران گفته بود: “روی چهار موضوع، مسئلۀ تروریزم، آیندۀ حضور نیروهای امریکایی در افغانستان، آتش‌بس و گفت‌وگو با حکومت افغانستان بحث می‌شود.”

سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر دیروز شنبه (۲۸ جدی) به روزنامۀ پاکستانی دان گفت، در مذاکرات با امریکا پیشرفت شده است و به نظر می‌رسد که توافق بین آن‌ها و نمایندۀ امریکا تا پایان ماه جنوری، امضا شود.

تا هنوز معلوم نیست که روی کدام موضوعات بین نمایندگان امریکا و طالبان توافق شده است. اما حضرت عمر زاخیلوال سفیر سابق کابل در اسلام آباد با ابراز خوشبینی در مورد آیندۀ تأمین صلح در افغانستان می‌گوید، خشونت‌ها کاهش می‌یابد، طالبان انعطاف نشان می‌دهند، حکومت افغانستان باید از این فرصت استفاده کند.


حضرت عمر زاخیلوال سفیر سابق افغانستان در پاکستان

حضرت عمر زاخیلوال شام گذشته به خبرگزاری گفت: “طالبان هیچ‌گاه آتش‌بس را رد نکرده اند، باید در گفت‌وگوهای بین‌الافغانی روی آن توافق شود. آن‌ها (طالبان) توافق کرده اند که بعد از امضای توافقنامه با امریکا در جریان ده روز به گفت‌وگو با حکومت افغانستان حاضر خواهند شد.”

اما سلام رحیمی وزیر دولت در امور صلح دیروز شنبه در حساب توییترش نوشت: “آتش‌بس پیش شرط گفت‌وگوی مستقیم حکومت افغانستان با طالبان است.”

ناجیه انوری سخنگوی این وزارت نیز شام گذشته به رادیو آزادی گفت، این شرط را حکومت افغانستان به خاطر زندگی افغان‌های بی‌گناه و امنیت آن‌ها گذاشته است.

به گفته خانم انوری، دولت افغانستان و مردم آن صرف به کاهش خشونت‌ها توسط طالبان، قناعت نمی‌توانند.

اما حضرت عمر زاخیلوال سفیر سابق افغانستان در پاکستان با اشاره به این شرط حکومت افغانستان گفت، با اظهارات و موقف شدید، فرصت صلح نباید از دست برود. به گفته آقای زاخیلوال با شرایط موجود، باید برخورد استراتژیک شود.

حضرت عمر زاخیلوال در پاسخ به این پرسش که آیا حکومت افغانستان نگرانی دارد که طالبان بعد از امضای توافق‌نامه با امریکا، از گفت‌وگو با حکومت افغانستان و آتش‌بس صرف نظر خواهند کرد گفت: “صلح به آن می‌ارزد که حکومت هرنوع خطر، ممکن را بپذیرد.”