تلاش‌ها برای تغییر ذهنیت زندانیان؛ وزارت داخله در پی راه‌اندازی برنامه‌های آموزشی است

نگاه نو_ وزارت امور داخله در تلاش است تا برای تغییر ذهنیت زندانیان، برنامه‌های آموزشی را دایر کند. این وزارت به تازه‌گی برای نزدیک به ۵۰۰ تن از زندانیان در زندان پلچرخی، کورس‌های آموزش زبان، حرفه و کامپیوتر ایجاد کرده است. مسوولان در وزارت امور داخله معتقد اند که این برنامه‌ها می‌تواند ذهنیت زندانیان را تغییر بدهد و در رفتار و سلوک آنان دگرگونی مثبت ایجاد کند.

عبادالله کریمی، سخنگوی ریاست عمومی محابس، به خبرگزاری گفت که وزارت امور داخله در تلاش است برای تغییر ذهنیت و بلند بردن سطح آگاهی زندانیان، برنامه‌های آموزشی‌ای را در زندان‌های کشور راه‌اندازی کند. او گفت که به تازه‌گی وزارت امور داخله در همکاری با وزارت معارف کورس‌های آموزش زبان، مسایل دینی، ساینس، حرفه‌ی و کامپیوتر را در زندان پلچرخی ایجاد کرده و زمینه‌ی آموزش را برای نزدیک به ۵۰۰ تن فراهم ساخته است.

سخنگوی ریاست عمومی محابس بیان داشت که همین اکنون در زندان پلچرخی کورس‌‌های زبان‌ انگلیسی، عربی، روسی و فرانسوی ایجاد شده و در حدود ۲۶۵ تن از زندانیان به طور عملی آموزش می‌بینند. او گفت: «در کورس زبان انگلیسی ۱۶۰ نفر، در کورس روسی ۲۰ نفر، در کورس عربی ۶۰ نفر و در کورس فرانسوی ۲۵ نفر[شامل]اند.» علاوه بر این، وزارت امور داخله برای زندانیان کورس‌های آموزش کامپوتر و هنر را نیز ایجاد کرده است. به سخنگوی ریاست عمومی محابس در کورس کامپیوتر در حدود ۲۰۰ زندانی نام‌‌نویسی کرده‌اند، اما به گفته او تنها ۴۰ نفر در صنف حاضر اند.

این وزارت برای این‌که زندانیان پس از سپری کردن میعاد حبس‌شان بتوانند به شغل‌ها و حرفه‌های سالم رو بیاورند و دیگر به جرایم جنایی متوسل نشوند،‌ کورس‌های حرفه و هنر را نیز دایر کرده است. به گفته‌ی آقای کریمی،‌ این وزارت کورس‌های خطاطی و خوش‌نویسی را در کنار کورس‌های زبان و کامپیوتر به راه‌انداخته و در حال حاضر بیش از ۸۰ تن از زندانیان در کورس‌های خطاطی و خوش‌نویسی مصروف آموزش‌اند.

این کورس‌ها به گونه‌ی رایگان دایر شده و به گفته‌ی سخنگوی ریاست عمومی محابس، استادان به گونه رضاکار به زندانیان آموزش می‌دهند. آن‌چه در ایجاد این کورس‌ها حائز اهمیت است، علاقه و شوق زندانیان است که وزارت امور داخله را واداشته تا برای آنان کورس‌های آموزشی دایر کند. عبادلله کریمی، سخنگوی عمومی محابس افزود: «وظیفه ما این است که برای زندانیان زمینه آموزش حرفه را فراهم بسازیم. فلسفه وجودی زندان نیز اصلاح و تجدید تربیت است. استادان رضاکار حاضر شده‌اند و زندانیان نیز علاقه نشان داده بود.»

از جانب دیگر، سخنگوی ریاست عمومی محابس خاطرنشان ساخت که این وزارت به منظور بلند بردن سطح سواد زندانیان، شماری از مکاتب را در زندان‌های کشور به ویژه در زندان پلچرخی ایجاد کرده است. بر اساس معلومات این اداره، مکاتب پلچرخی در سال ۱۳۹۰ ایجاد شده و همین اکنون یک‌هزار و ۸۰۰ شاگرد دارد و تا این دم سه دوره شاگرد فارغ داده اند. به گفته سخنگوی ریاست عمومی محابس تنها در سال جاری ۱۸۰ تن از شاگردان از صنف دوازدهم فارغ شد‌ه‌اند. او خاطر‌نشان ساخت که این شاگردان هم‌مانند سایرین می‌توانند پس از تکمیل میعاد حبس‌شان، امتحان کانکور بدهند و در دانشگاه‌های کشور ادامه تحصیل کنند. علاوه بر این، در کنار لیسه، وزارت امور داخله شماری از کورس‌های سوادآموزی را نیز در زندان پلچرخی ایجاد کرده که در حدود ۹۱۷ تن شاگرد دارد. با این حال آقای کریمی تأکید کرد که وزارت امور داخله در تلاش است تا کورس‌ها و مکاتب را به تمامی زندان‌های کشور گسترش دهد.

این مکاتب و کورس‌های سوادآموزی به همکاری وزارت معارف ایجاد شده و تمام نصاب تعلیمی مکاتب در لیسه‌های محابس تدریس می‌شود، کاری که از سوی شماری از آگاهان انتقاد شده است. پیش از این روزنامه ۸صبح گزارشی را زیر عنوان «آیا نصاب درسی مخصوص اصلاح زندانیان وجود دارد؟» به نشر رساند. در این گزارش شماری از کارشناسان نظامی با انتقاد، گفته بودند که علی‌رغم این‌که زندان هم‌مانند مکتب باید باشد،‌ اما نیاز است با پی‌گیری درس‌های خاص، به ویژه مسایل حقوق بشری، زندانیان قانع شوند تا پس از رهایی‌شان از تمامی کارهای خلاف خودداری کنند.

هر چند سخنگوی ریاست عمومی محابس تأیید کرد که کدام مضمون خاص اصلاحی برای زندانیان ندارند، اما بیان داشت که به زندانیان از سوی عالمان دین مسایل اخلاقی و اسلامی تدریس می‌شود. به گفته او، هفته‌ا‌ی دو بار عالمان دین از وزارت حج و اوقاف به زندان پلچرخی می‌آیند و در موارد مختلف چون ضررهای کارهای غیرقانونی از منظر دین و شریعت با زندانیان صحبت می‌کنند. او موعظه‌های دینی از سوی عالمان دین را بسنده دانست و گفت: «برنامه‌های آموزشی روی روحیه و ذهنیت زندانیان تأثیر می‌کند.»

پیش از این وزارت امور داخله برای ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی، رشد استعداد و تغییر ذهنیت زندانیان اعلام کرده بود، هر زندانی‌ای که یک کتاب حداقل ۱۰۰ صفحه‌ای را مطالعه و به مدت ۱۰ دقیقه برداشت‌هایش را درباره‌ی آن کتاب ارایه کند، شش روز در میعاد حبسش تخفیف به میان می‌آید.