شورای ملی زنان نظامی افغان ایجاد می‌شود

وزارت دفاع افغانستان به هدف تنظیم امور زنان منسوب در بخش‌های امنیتی و دفاعی، “شورای ملی زنان نظامی” را ایجاد کرد.

نگاه نو_ این وزارت به تاریخ ۱۴ قوس سال روان طرح ایجاد “شورای ملی زنان نظامی” و “شورای جهانی زنان نظامی” را ریاست جمهوری افغانستان و نهادهای حامی ارگان‌های امنیتی و دفاعی افغانستان پیشکش کرده بود که مورد استقبال و حمایت دفتر ریاست جمهوری و بانوی نخست افغانستان قرار گرفته بود.

وزارت دفاع افغانستان با نشر خبرنامه‌ای گفته است که یک هیات ۲۰ عضوی متشکل از زنان منسوب در وزارت‌های دفاع و داخله، و ریاست امنیت ملی افغانستان و نمایندگان دفتر بانوی اول، شورای امنیت ملی، وزار‌ت‌های امور زنان، امور خارجه، ماموریت حمایت قاطع و سفارت‌خانه‌ها در یک نشست سه روزه در مورد اساس‌نامه‌ و طرزالعمل شورای ملی زنان نظامی بحث و رایزنی کردند.

فواد امان، معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان به صدای امریکا گفت: “هدف از ایجاد شورای ملی زنان نظامی این است که شورای یاد شده در کنار ریاست‌های جندر و حقوق بشر، در زمینۀ عدالت خواهی و برنامه سازی برای زنان کار کند”.

شینکی کروخیل، عضو کمیسیون امور زنان ولسی جرگۀ افغانستان نیز از طرح ایجاد شورای ملی زنان نظامی استقبال کرد و آن را گام مهمی در زمینۀ حل مشکلات زنان نظامی خواند. او از سایر زنان دخیل در عرصۀ سیاست در افغانستان خواست تا از این شورا حمایت کنند.

خانم کروخیل به صدای امریکا گفت: “چنین شوراها می‌توانند روابط داخلی را محکم کرده و مسایل را با همدیگر شریک کنند و برای آن راه حل دریابند.”

وزارت دفاع افغانستان همچنین گفته است که به تاریخ ۸ مارچ ۲۰۲۰، اعضای رهبری شورای ملی زنان نظامی افغان، طرح شورای جهانی زنان نظامی را رسما با ناتو شریک ساخته و تا ۹ سال ۲۰۲۰ با زنان نظامی چند کشوری که در سطح رهبری وزارت‌های دفاع آن، زنان می‌باشند، پیمان امضا کرده و در نظر است که زنان نظامی افغان، تا پایان این سال، به تبادل تجربیات خویش از جنگ با تروریستان، با زنان نظامی سایر کشورها بپردازند.