تحقیق تازه در افغانستان: بیش از ۶۰ درصد دختران قبل از پانزده سالگی ترک تحصیل می‌کنند

نهاد تحقیقاتی حقوق زنان و اطفال در نظرسنجی تازه می‌گوید که ۶۳ درصد دختران بین سنین ۱۳ تا ۱۵ سالگی ترک تحصیل می‌کنند.

نگاه نو_ در این تحقیق که زیر عنوان “بررسی دسترسی دختران به تعلیم و تربیه، چالش‌ها و فرصت‌ها” امروز سه شنبه سوم جدی/دی منتشر شده، آمده که با وجود دستاوردهای نظام آموزش و پرورش افغانستان در سالهای اخیر، هنوز دسترسی دختران به تعلیم و تربیه با چالش‎های زیادی رو به رو است.

در این تحقیق آمده که ۶۰ درصد کودکان محروم از مکتب را دختران تشکیل می‌دهد و درصدی دختران باسواد در مقایسه با پسران ۴۴ درصد پایین تر است.

نتایج این تحقیق در نتیجه گفت‌وگو با ۱۳۷۳ دانش آموز، والدین، آموزگاران، مسئولین آموزش و پرورش، مسئولین وزارت حج و اوقاف، فعالین جامعه مدنی و کمیسیون مستقل حقوق بشردر ولایات کابل، بلخ، پروان، قندهار و بدخشان به دست آمده است.

آخرین آمار منتشر شده از سوی سازمان‌های بین‌المللی نشان می‌دهد که اکنون ۳.۷ میلیون کودک در افغانستان از رفتن به مکتب محروم هستند.

جنگ و ناامنی مهمترین چالش برای ترک تحصیل دختران خوانده شده

دلایل ترک تحصیل دختران
در تحقیق منتشر شده آمده که شمولیت دختران نسبت به پسران از دوره ابتدایی به دوره لیسه ده درصد کاهش می‌یابد.

مسئولین گفته‌اند ۶۳ درصد و والدین گفته‌اند ۵۹ درصد دختران از صنف/کلاس هفتم در سن ۱۳ تا ۱۵ سالگی مکتب را ترک می‌کنند و ۲۶ درصد دختران بعد از این سن ترک تحصیل می‌کنند.

نتایج تحقیق نشان می‌دهد که برای ۶۴ درصد این دختران مردان خانواده تصمیم ترک تحصیل را می‌گیرند و تنها ۳۶ درصدشان به دلایل مختلف خودشان تصمیم به ترک تحصیل می‌گیرند.

۴۸ درصد جنگ و ناامنی، ۲۱ درصد رسم و رواج‌های ناپسند از جمله نبود آموزگار زن، خشونت‌های خانوادگی، فاصله زیاد تا مکتب و آزارهای خیابانی و ۳۱ درصد آواره شدن خانواده‌ها و فقر را دلیل این مشکل خوانده‌اند.

ترتیب کنندگان این تحقیق از حکومت خواسته‌اند که برنامه ملی را برای منع ازدواج کودکان تطبیق کند و در فراهم سازی تسهیلات برای آموزش و پرورش دختران بیشتر بکوشد.

از پارلمان افغانستان نیز خواسته شده بودجه کافی را برای وزارت معارف/آموزش و پرورش اختصاص داده و تعلیم و تربیه دختران را در اولویت‌ها قرار دهند.

برنامه‌های آگاهی دهی عمومی، دادخواهی برای رفع چالش‌ها و برگزاری برنامه‌های سواد حیاتی برای زنان از دیگر خواست‌های محققین این نظرسنجی است.

میرویس بلخی، وزیر معارف افغانستان در مراسم نشر گزارش یاد شده، نتایج آن را تایید کرده و گفت آنها برای حل مشکلات مطرح شده کارهایی را انجام داده و خواهند داد.

او به عنوان نمونه از ترتیب پالیسی تعلیم دختران و زنان، ساخت مکاتب دخترانه بیشتر، استخدام معلمان زن بیشتر، اولویت دادن به زنان در برنامه‌های سواد آموزی و فراهم سازی امکانات بهداشتی لازم یاد کرد.

او گفت: “این کارها کم است و محدود است اما در استراتژی را که در حال تطبیق کردن هستیم، حرکت به سمت مثبت آغاز شده و به اساس امکانات پلان گذاری بهتر می‌شود تا موفق شویم.”

حدود یک ماه پیش نظرسنجی که از سوی موسسه حمایت از کودکان انجام شده بود نیز نشان می‌داد که دو سوم کودکان افغانستان به دلیل امکان انفجار، آدم ربایی و درگیری‌های مسلحانه از رفتن به بیرون از خانه به خصوص مکاتب می‌ترسند. نتایج این نظرسنجی نشان می‌داد که ‌این ترس در بین دخترها بیشتر از پسرهاست.