افزایش مبادلات تجاری تاجکستان با افغانستان و سوئیس

مبادلات تجاری تاجکستان با افغانستان طی 10 ماه اخیر 44.9 درصد و با سوئیس 18.6 برابر افزایش یافته است.

نگاه نو_ به گزارش خبرگزاری فارس در دوشنبه، تجارت خارجی تاجکستان با کشور های افغانستان و سوئیس در ۱۰ ماه سال جاری میلادی به طور قابل توجهی رشد کرده است.

بنابر گزارش نهادهای اقتصادی تاجکستان، افغانستان علاوه بر محصولات غذایی، برق، سیمان و انواع دیگر مصالح ساختمانی به واردات پنبه از این کشور روی آورده است.

پیش از این، پنبه تاجکستان به صورت خام به روسیه، چین و ترکیه صادر می‌شد، اکنون جغرافیای صادرات آن به سمت کشورهای آسیایی گسترش یافته است.

در حال حاضر حجم عرضه پنبه تاجکستان به افغانستان روشن نیست اما بنابر اظهارات مقامات ذیربط این کشور سرعت صادرات آن به «کابل» رو به رشد است.

کارشناسان بر این باورند که از آنجا که صنایع سبک افغانستان توسعه نیافته واردات پنبه تاجکستان با هدف صادرات مجدد آن به کشورهای ثالث صورت می‌گیرد.

مبادله تجاری تاجکستان و افغانستان طی ۱۰ ماه سال جاری میلادی بیش از ۸۹ میلیون دلار براورد شده که در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته ۴۴٫۹ درصد رشد کرده است.

باید گفت که بیش از ۸۸٫۸ درصد از این مبلغ با صادرات محصولات تاجیکی به این کشور مرتبط است.

گردش مالی تاجکستان و سوئیس نیز طی این دوره ۱۸٫۶ برابر رشد کرده و بیش از ۲۳۲٫۶ میلیون دلار را تشکیل داده که ۲۲۴٫۸ میلیون دلار از آن با صادرات محصولات تاجیک مرتبط است.