امسال ۲.۷ میلیون تُن کالا از بندر حیرتان به آسیای میانه و چین صادر شده است

اداره خط آهن اعلام کرد که از آغاز سال جاری تاکنون حجم انتقال کالاهای تجارتی از بندر حیرتان به مقصد آسیای میانه و چین به ۲.۷ میلیون تُن رسیده است.

نگاه نو_ به تازه‌گی قرارداد صادرات ۶۲ هزار تُن جلغوزه به ارزش ۲.۲ میلیارد دالر به چین، میان شرکت‌های افغانستان و شرکت‌های چینایی، با هم‌آهنگی معاونیت تخنیکی ریاست عمومی اداره امور ریاست جمهوری، در سفارت افغانستان در بیجینگ، امضا شده است.

طبق این قرارداد، انتقال جلغوزه از هر ولایت تا بندر حیرتان مسوولیت افغانستان است و از حیرتان تا مقصد آن، مسوولیت چین خواهد بود. روند انتقال۶۲ هزار تُن جلغوزه در جریان پنج سال از افغانستان به چین، از بندر حیرتان و از طریق خط آهن صورت خواهد گرفت.

عبدالباری صدیقی، معاون اداره خط آهن، در این نشست خبری گفت که امضای قراردادهای تازه در زمینه صادرات جلغوزه، پسته و بادام، تغییر لازم در بیلانس صادرات افغانستان با چین رونما خواهد کرد.

او گفت امکانات کافی در استیشن‌های خط آهن مزار – حیرتان برای انتقال محموله‌های جلغوزه وجود دارد.

طبق معلومات صدیقی، از آغاز سال روان تا اکنون ۲.۷ میلیون تُن انتقالات از بندر حیرتان به مقصد آسیای میانه و چین صورت گرفته است.

هم‌چنان حشمت‌الله غفوری، معین آبیاری وزارت زراعت، آبیاری و مالداری، روز دوشنبه، چهارم قوس، در یک نشست خبری در مورد قرارداد تازه بازرگانان افغان با چین جزییات داد. او گفت که ارزش مجموعی ۶۲ هزار تن جلغوزه که قرار است در جریان پنج سال آینده به چین صادر شود، ۲.۲ میلیارد دالر امریکایی تخمین شده است.

هم‌چنان قرارداد صادرات پسته، بادام و چهارمغز از افغانستان به چین نیز میان شرکت‌های داخلی و شرکت‌های این کشور به امضار رسیده است. ارزش مجموعی این قرارداد به ۹ میلیون دالر می‌رسد.

این در حالی است که وزارت زراعت، آبیاری و مالداری کشور اعلام کرده است که حاصلات جلغوزه در سال ۱۳۹۸ خورشیدی از ۱۰ تا ۱۲ درصد افزایش یافته است.

طبق معلومات وزارت زراعت، میزان حاصلات جلغوزه در سال جاری به ۲۴ هزار تُن خواهد رسید. این رقم در سال گذشته ۲۳ هزار تُن اعلام شده بود.