یک هفته نظارت از گمرکات هرات؛ ۱۱۵ میلیون افزایش درآمد

نگاه نو_ گزارش دفتر والی هرات نشان می‌دهد که پس از یک هفته‌ نظارت و تسهیل در کارکرد سه گمرکِ هرات، اسلام‌قلعه و بندر تورغندی، عواید این سه اداره‌ی درآمدزا تا مرز ۷۶ درصد افزایش یافته است. یافته‌های این گزارش هم‌چنان حکایت از ۸۹ درصد تزیید عواید در مدیریت ترانسپورت گمرک اسلام‌قلعه پس از یک هفته نظارت و بررسی دارد.

در همین حال عبدالقیوم رحیمی، والی هرات، با اشاره به افزایش میزان درآمد از گمرکات و گراف بلند فساد اداری در اداره‌های درآمدزا، گفت با کسانی که در فساد اداری دست دارند، برخورد قانونی انجام می‌گیرد.

در همین حال شورای ولایتی هرات با نگرانی از افزایش روزافزون پدیده‌ فساد اداری، از دولت قاطعیت بیش‌تری برای مبارزه با عاملان آن تقاضا دارد. در سوی دیگر آگاهان امور اقتصادی با اشاره به افزایش عواید، دولت را به تنظیم سیاست‌های اقتصادی بهتر برای رفاه خانواده‌ها تشویق می‌کنند.

تزیید چشم‌گیر عواید گمرکات هرات

یافته‌های گزارش یک هیأت مختلط ارگان‌های کشفی و اداری که در ماه گذشته کارکرد سه گمرک هرات، اسلام‌قلعه و تورغندی را زیر نظر داشتند، نشان می‌دهد که در روز شنبه (۱۱ عقرب ۱۳۹۸)، سقف درآمد هر سه گمرک ۳۸ میلیون و ۳۴۲ هزار و ۳۳۳ افغانی بوده است، اما پس از حضور اعضای مختلف هیأت در هر سه گمرک، درآمد گمرکات با افزایش ۱۶ میلیون افغانی به رقم ۵۴ میلیون و ۳۶۳ هزار و ۵۳۰ افغانی رسیده است.

گزارش نشان می‌دهد که به همین ترتیب در روز ‌شنبه (۱۱ عقرب ۱۳۹۸)، میزان درآمد هر سه گمرک ۳۷ میلیون و ۶۸۵ هزار و ۶۷۵ افغانی بود، اما روز یک‌شنبه (۱۹ عقرب ۱۳۹۸) و پس از حضور هیأت با افزایش ۲۳ میلیون افغانی به مرز ۶۰ میلیون و ۹۷۱ هزار و ۴۶۰ افغانی رسیده است.

این گزارش هم‌چنان حاکی از آن است که روز دوشنبه (۱۳ عقرب ۱۳۹۸) مجموع عواید هر سه گمرک ۳۲ میلیون و ۳۳۶ هزار و ۳۴۹ افغانی بود، اما روز دوشنبه (۲۰ عقرب ۱۳۹۸) میزان درآمد با افزایش ۵۵ میلیون افغانی، به رقم ۸۸ میلیون و ۱۳ هزار و ۹۴۶ افغانی رسیده است.

به نقل از گزارش روز سه‌شنبه (۱۴ عقرب ۱۳۹۸) درآمد هر سه گمرک در هرات به ۵۴ میلیون و ۲۷۹ هزار و ۴۰ افغانی رسیده بود، اما روز سه‌شنبه (۲۱ عقرب ۱۳۹۸) درآمد گمرکات در هرات به رقم ۵۹ میلیون و ۳۹۰ هزار و ۱۸ افغانی رسید.

به همین ترتیب بر اساس این گزارش روز چهارشنبه (۱۵ عقرب ۱۳۹۸) درآمد هر سه گمرک هرات ۵۱ میلیون و ۳۳۲ هزار و ۴۷۳ افغانی بود، اما در آخرین روز حضور هیأت اعزامی دفتر والی هرات در روز چهارشنبه (۲۲ عقرب ۱۳۹۸) مجموع عواید گمرکات این ولایت با افزایش ۱۵ میلیون افغانی به رقم ۶۶ میلیون و ۳۳۴ هزار و ۴۰۹ افغانی خودش را نزدیک کرد.

اطلاعات گزارش نشان می‌دهد که این هیأت در کنار بررسی عواید گمرکات هرات، اسلام‌قلعه و تورغندی، بر عواید مدیریت ترانسپورت گمرک اسلام‌قلعه هم نظارت داشت‌.

در گزارش آمده که پس از یک هفته بررسی هیأت از کارکرد مدیریت ترانسپورت گمرک اسلام‌قلعه، عواید آن با ۸۹ درصد تزیید، از رقم یک میلیون و ۲۰۲ هزار و ۱۹ افغانی، به مبلغ ۲ میلیون و ۲۸۷ هزار و ۱۴۵ افغانی رسیده است.

در مجموع این گزارش نشان می‌دهد که قبل از اعزام هیأت بررسی‌کننده از کارکرد سه گمرک هرات، اسلام‌قلعه و تورغندی، مجموع عواید آن به ۱۵۸ میلیون و سه هزار و ۶۶۱ افغانی می‌رسید، اما پس از اعزام هیأت گراف عواید با صعود چشم‌گیر و افزایش ۷۶ درصدی تزیید درآمد، به رقم ۲۶۷ میلیون و ۵۳۳ هزار و ۲۷۶ افغانی رسیده است؛ بیش‌تر از ۱۱۵ میلیون افغانی افزایش درآمد.

«فاسدان اداری» مورد پی‌گیرد قرار گیرند

این گزارش در حالی نشر می‌شود که بارها سروصدای تاجران از فساد مالی گسترده در گمرکات هرات بلند بوده است. پیش از این محمد‌یونس قاضی‌زاده، رییس اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری هرات، در مصاحبه با روزنامه ۸صبح گفته بود که فساد اداری در گمرکات هرات سبب شده که تاجران صدمات مالی زیادی را تجربه کنند. به گفته‌ی وی، شمار زیادی از تاجران مجبور اند برای طی مراحل قانونی کارشان در گمرکات هرات، رشوه بدهند.

در همین حال نجیب‌الله محبی، عضو شورای ولایتی هرات، می‌گوید که فساد در گمرک سبب شده که میزان عواید کاهش داشته باشد. به گفته‌ی وی نه تنها گمرک، بلکه ریاست‌ ترانسپورت و شهرداری هرات هم آغشته به فساد اداری هستند و دولت باید برنامه‌های اصلاحی برای این اداره‌ها هم روی دست گیرد.

شبکه گسترده فساد اداری

عبدالواسع خادمی، رییس خدمات سکتوری ولایت هرات، در خصوص اعزام هیأت بررسی‌کننده می‌گوید که این هیأت بنا بر فرمان مستقیم رییس جمهور کشور به اداره‌های درآمدزا فرستاده شده و روند کار آن جریان دارد. آقای خادمی می‌افزاید که پس از فرمان رییس جمهور کشور، جلسه کمیته اضطراری برای عواید برگزار شد و در خلال آن به تمام اداره‌های عوایدی هدایت صریح داده شد که باید میزان درآمد هر اداره درآمدزا به رقم تعیین شده از طرف وزارت مالیه برسد. آقای خادمی می‌افزاید که پس از آن چند هیأت برای بررسی و تسهیل کارکرد چندین اداره توظیف شدند و نتیجه‌ کارشان سبب شد که دفتر والی هرات شاهد رشد بالای عواید در این ولایت باشد.

در همین حال عبدالقیوم رحیمی، والی هرات، روز گذشته در یک نشست خبری مقابل رسانه‌ها با اشاره به افزایش چشم‌گیر عواید در یک هفته نظارت گفت که این روند ادامه دارد. آقای رحیمی با اشاره به افراشتن پرچم مبارزه با فاسدان اداری، گفت که در روزهای آینده از برخی افراد زورمند سروصداهایی بلند می‌شود و این نشانه‌ مبارزه با آنان است. او تأکید کرد که عده‌ای از فاسدان اداری زیر نظر هستند و به زودی به پنجه قانون سپرده خواهند شد.

والی هرات تصریح کرد، در هر اداره‌ای که گردش مالی در آن زیاد باشد، فاسدان اداری زیادی هم در آن وجود دارند. او با اشاره به گمرک هرات گفت که فاسدان اداری در اداره‌هایی مانند آن شبکه‌سازی گسترده دارند.

زمینه کار فراهم شود

با این حال برخی از آگاهان امور اقتصادی معتقد اند که اگر دولت بتواند با استفاده از روش‌های مختلف به درآمدش بیفزاید، زمینه‌های کار برای تمام مردم فراهم می‌شود.

به باور محمد‌یعقوب مشعوف، آگاه امور اقتصادی در هرات، دریافت مالیه از کریدت موبایل، توزیع جواز تجارتی و مسایلی از این دست نمی‌تواند راه حل خوبی برای برون‌رفت از مشکلات اقتصادی باشد. وی می‌گوید که رشد عواید بیش‌تر از بیلانس صادرات و واردات و میزان کمی از مالیات به دست می‌آید و اگر دولت بتواند بر بیلانس صادرات و واردات بیش‌تر تمرکز کند، می‌تواند به عنوان کارگزار، تمام سیاست‌های اقتصادی خود را در لابه‌لای برنامه‌های مختلف پیاده کند.