کمیسیون مستقل حقوق بشر از کاهش یک درصدی خشونت جنسی با زنان خبر داد

کمیسیون مستقل حقوق بشر اعلام کرد که خشونت جنسی علیه زنان نسبت به گذشته یک درصد کاهش یافته است.

نگاه نو_ این کمیسیون روز شنبه، دوم قوس، گزارش «خشونت با زنان در افغانستان» را نشر کرد. این گزارش قضایای خشونت علیه زنان در هفت ماه سال جاری ۱۳۹۸ خورشیدی را در بر می‌گیرد.

یافته‌های کمیسیون مستقل حقوق بشر نشان می‌دهد ک در هفت ماه سال ۱۳۹۸ حدود ۱۲۳ مورد خشونت جنسی با زنان در دفاتر ساحه‌ای و ولایتی این کمیسیون به ثبت رسیده است.

این در حالی است که سال گذشته در زمان مشابه، ۱۲۸ مورد خشونت جنسی با زنان از سوی کمیسیون مستقل حقوق بشر ثبت شده بود. این نهاد گفته است که رقم خشونت جنسی علیه زنان امسال نسبت به سال گذشته پنج مورد و یک درصد کاهش یافته است.

در گزارش کمیسیون مستقل حقوق بشر آمده است: «خشونت جنسی با شیوه‌هایی متفاوت صورت می‌گیرد؛ مانند تجاوز جنسی، روابط نامعمول جنسی، توهین و تحقیر جنسی، سقط جنین اجباری و دیگر ‌موارد.»

کمیسیون مستقل حقوق بشر تجاوز جنسی را از «شنیع‌ترین نوع خشونت جنسی» توصیف کرده است. در سال جاری ۲۴ قضیه تجاوز جنسی ثبت شده است.

هم‌چنان طبق اعلام این کمیسیون، رابطه نا‌مشروع شوهر با دیگران ۲۴ مورد، آزار و اذیت جنسی ۳۰ مورد، سقط جنین اجباری ۷ مورد، اجبار به روابط زن و شوهر‌داری ۱۵ مورد و ۲۳ مورد دیگر شامل اجبار به «فحشا و لواط» است.

کمیسیون مستقل حقوق بشر خشونت جنسی ‌را از مشکلات جدی زنان در افغانستان توصیف کرده است. این نهاد گفته است که زنان و دختران زیادی هر‌ساله قربانی این جنایت می‌شوند و خشونت جنسی از جمله تابوها در جامعه افغانستان است و از این رو خشونت جنسی کتمان می‌شود. به همین دلیل بسیاری از موارد خشونت جنسی گزارش داده نمی‌شود.

با این حال، قضایای خشونت جنسی علیه زنان نزدیک به چهار درصد کل خشونت‌ها علیه زنان را در بر می‌گیرد.

براساس یافته‌های کمیسیون مستقل حقوق بشر، در جریان هفت ماه سال ۱۳۹۸ خورشیدی در حدود ۲ هزار و ۷۶۲ مورد خشونت با زنان در دفاتر کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان به ثبت رسیده است. این رقم نسبت به سال گذشته حدود ۸.۲ درصد افزایش را نشان می‌دهد.