ترامپ: در حال کار روی یک توافق جدید با طالبان هستیم

رییس جمهوری امریکا در گفتگو با یک شبکه‌ی تلویزیونی کشورش گفته است که روی یک توافق جدید با طالبان کار می‌کند.

نگاه نو_ دونالد ترامپ، رییس جمهوری امریکا، روز جمعه در یک گفتگوی تیلفونی با فاکس نیوز گفته است: «ما در حال کار روی یک توافق جدید با طالبان هستیم، ببینیم که چه می‌شود.»

آقای ترامپ همچنان گفته است که قبلن نیز با طالبان به یک توافق نزدیک شده بودند اما به دلیل کشتن افراد بی‌گناه توسط طالبان این توافق صورت نگرفت.

رییس جمهوری امریکا گفته است: «آخرین باری که با آنها(طالبان) گفتگو کردیم،‌ این گروه می‌خواستند با کشتن مردم از موضع قدرت وارد گفتگو شوند.»

ترامپ در این گفتگوی تیلفونی، این‌ را هم گفته است که نظامیان امریکایی را نیز در افغانستان کاهش می‌دهد.

پیش از این رییس جمهوری امریکا از آزادی دو استاد دانشگاه امریکایی استقبال کرده بود و گفته بود که امیدوار است رهایی این دو استاد دانشگاه امریکایی افغانستان زمینه‌ی یک آتش‌بس را که برای ختم یک جنگ طولانی مدت کمک خواهد کرد را مهیا کند»

گفتگوهای صلح با طالبان درهشتم سپتامبر متوقف شد، از آن‌ زمان تا اکنون این نخستین باراست که ترمپ به گونه‌ی علنی روی توافق با طالبان اعتراف می‌کند.

تا اکنون رسمن گفتگو با طالبان اعلام نشده اما زلمی خلیل‌زاد دو هفته پیش سفر رسمی خود به برخی از کشورهای اروپایی، افغانستان و پاکستان را انجام داد.

چهارشنبه هفته‌ی پیش، سه فرمانده‌ ارشد گروه طالبان و شبکه‌ی حقانی در بدل دواستاد دانشگاه امریکایی افغانستان تبادله شد، طالبان افزون بر رهایی این استادان، ده سرباز ارتش را نیز از بند رها کردند.

امریکا، افغانستان، سازمان ملل، ناتو و کشورهای اروپایی از تبادله‌ی زندانیان استقبال کردند.

شب گذشته رییس جمهور امریکا با رییس جمهورغنی و نخست وزیر پاکستان گفتگوی تیلفونی انجام داد.

او در گفتگوی تیلفونی با اشرف غنی از او دعوت کرد تا به امریکا سفر کند که از سوی آقای غنی پذیرفته شد.