کمیسیون مستقل انتخابات: به هدف قناعت معترضان یک هیات بلندپایه به ولایت‌ها می‌رود

هنوزهم روند تفتیش و بازشماری آرا در شش ولایت کشور آغاز نشده و قرار است یک هیات بلندپایه از دفتر مرکزی کمیسیون انتخابات جهت قناعت دادن به معترضان به این ولایت‌ها سفر کنند.

نگاه نو_ میرزامحمد حق‌پرست، از سخنگویان کمیسیون انتخابات گفت که هم‌اکنون در ولایت‌های پنجشیر، بدخشان، تخار، سرپل، جوزجان و فاریاب، دفاتر ولایتی کمیسیون و گدام‌های که در آن مواد انتخاباتی نگهداری می‌شوند از سوی معترضان مسدود شده و روند بازشماری آغاز نشده است.

او گفت که مسوولان دفاتر ولایتی این کمیسیون‌ با معترضان در حال گفتگو هستند تا اجازه دهند که روند بازشماری آرا در ولایت‌های یادشده آغاز شود. به گفته وی، در صورتی که این گفتگوها به نتیجه نیانجامد قرار است که یک هیات بلندرتبه از دفتر مرکزی کمیسیون انتخابات به این ولایت‌ها سفر کنند تا به معترضان قناعت بدهند.

آقای حق‌پرست گفت:« در صورتی که سفر این هیات نیز بی‌نتیجه باشد، بادرنظرداشت قانون انتخابات، رهبری کمیسیون فیصله خود را اعلان می‌کنند و نظر به قانون انتخابات یک سلسله مکلفیت‌ها را به حکومت نیز می‌سپارد.»

او توضیحات بیشتری در این زمینه ارایه نداد اما گفت که کمیسیون مکلف است که هر چه زودتر روند تفتیش و بازشماری آرا را در سراسر کشور تکمیل کند.

این سخنگوی کمیسیون انتخابات گفت که اعضای کمیسیون امروز پنج‌شنبه نیز با نمایندگان نامزدان معترض نشست داشتند و از آن‌ها خواستند که مانع بازشماری و تفتیش آرا نشوند.

آن طوری که آقای حق‌پرست معلومات داد در حال حاضر در ۱۹ ولایات تفتیش‌ و بازشماری آرا به پایان رسیده است و نتایج تفتیش و بازشماری ۱۵ ولایات به دفتر مرکزی نیز رسیده است.

روند بازشماری، تفتیش و ابطال آرا در ولایت‌های غزنی، پکتیا، کنرها، نورستان، زابل، غور، دایکندی، سمنگان، فراه، کندز، هرات، لوگر، بادغیس، ارزگان، بامیان، لغمان، میدان وردک، بلخ، و نیمروز…) پایان یافته و روند تسلیم‌گیری (In Take) نتایج بازشماری و تفتیش در دفتر مرکزی کمیسیون در حضور ناظرین و مشاهدین آغاز شده است.
مسوولان کمیسیون انتخابات می‌گویند که اکنون دفتر مرکزی کمیسیون در مرحله آماده سازی نتایج برای درج سیستم و جمع‌بندی نتایج بوده و در دفاتر ولایتی هلمند، کندهار، پکتیکا، خوست، کابل، غزنی، پروان، کاپیسا، ننگرهار … روند تفتیش بازشماری و ابطال آرا؛ در حال پایان یافتن است.

با این حال میرزامحمد حق‌پرست گفت که نتایج ابتدایی پس از تکمیل شدن تفتیش و بازشماری در سراسر کشور اعلام خواهد شد. او مشخص نساخت که قرار است تا چه زمانی روند تفتیش و بازشماری تکمیل می‌شود. پیش از مسوولان دارالانشای کمیسیون انتخابات گفته‌اند که قرار است تا پایان امروز این روند به پایان برسد.

کمیسیون مستقل انتخابات، شمار محلاتی را که به بازشماری و تفتیش نیاز دارد، هشت هزار و ۲۵۵ محل اعلام کرده است. در این میان، دو هزار و ۱۸۸ محلی رأی‌دهی، بر اساس فیصله کمیسیون شکایات انتخاباتی، شامل روند بازشماری و تفتیش شده است. سایر محلات از جمله دو هزار و ۴۳۲ محل «جنجالی» که فاقد معلومات بایومتریکی است، بر اساس فیصله‌ کمیسیون مستقل انتخابات زیر بازشماری و تفتیش قرار گرفته است.

شمار بیش‌تر نامزدان انتخابات ریاست جمهوری پس از آن با بازشماری آرا مخالفت کردند که کمیسیون مستقل انتخابات خواست آن‌ها مبنی بر ابطال بیش از ۳۰۰ هزار رأی دیجیتالی را از یک طرف و ابطال آرای دو هزار و ۱۱۸ محل فاقد معلومات بایومتریکی را از طرف دیگر قبول نکرد. نامزدان معترض می‌گویند که کمیسیون مستقل انتخابات پیش از شروع بازشماری آرا باید ۱۰۲ هزار و ۱۲ رأی دیجیتالی را که خارج از زمان رسمی روز انتخابات استفاده شده است، باطل کند. هم‌چنان آن‌ها خواستار ابطال ۱۳۷ هزار و ۶۳۰ رأی دیجیتالی هستند که قبلاً توسط کمپنی درمالوگ «قرنطین» شده بود.