توقف کار سه رادیو، یک تلویزیون و چند نشریه در غرب کشور

نگاه نو_ وضعیت رسانه‌ها در ولایت‌های غربی کشور تعریف چندانی ندارد، اما با این حال، به جز در ولایت هرات، در دو ولایت غور و فراه هیچ رسانه‌ای واگذار و یا قطع دایم نشرات نداشته است. مسوولان محلی در این ولایت‌ها با تاکید بر حمایت مالی و حقوقی دولت از رسانه‌ها، فعالیت رسانه‌ها را روزنه‌ی امید برای روشن کردن اذهان عامه می‌دانند.

توقف نشرات چند رسانه در هرات

با آن‌که هرات به عنوان مرکز زون غرب کشور در محراق توجه دولت و برخی نهادهای حامی رسانه‌ها قرار دارد، اما پشتی‌بانی مالی از رسانه‌ها در این ولایت کم‌تر دیده شده است.

نوراحمد کریمی، آمر اطلاعات ریاست اطلاعات و فرهنگ هرات به روزنامه‌ی ۸صبح می‌گوید که در هرات هیچ رسانه‌ای به دلیل مسایل سیاسی یا انتقادی متوقف نشده است، اما برخی از رسانه‌ها به دلیل مشکلات اقتصادی از فعالیت بازمانده‌اند. او می‌افزاید که رادیو حکمت، رادیو مردم و رادیو صدای مردم به دلیل مشکلات اقتصادی و درون‌سازمانی از نشرات بازمانده اند و هم‌چنین رادیو سیمای استقلال که حتا جواز فعالیت را هم دریافت کرده است، نشرات نداشته است.

آقای کریمی هم‌چنان می‌گوید که در روزهای آینده، بر اساس یک معامله‌ی درون‌سازمانی، ساعت کار شبکه‌ی تلویزیونی «فانوس» ختم شده و فریکوینسی آن به تلویزیون «معراج» داده خواهد شد و هرات شاهد تولد یک رسانه‌ی تصویری جدید هم خواهد بود. او تصریح می‌کند که علاوه بر این، فعالیت شبکه‌ی تلویزیونی «آریانا هرات» که از سال‌ها به این طرف در این ولایت نشرات داشت، به دلیل مشکلات درون‌سازمانی و یا ضعف اقتصادی، از چند ماه پیش متوقف شده است.

آمر اطلاعات ریاست اطلاعات و فرهنگ ولایت هرات می‌گوید که بیش‌ترین نگرانی اداره‌اش مربوط از بین رفتن نشرات چاپی است که همین اکنون کم‌تر از ۱۰ رسانه‌ی چاپی در قالب روزنامه، ماه‌نامه و گاه‌نامه نشر می‌شوند. آقای کریمی ضعف اقتصادی و نبود حمایت‌ دولتی از رسانه‌ها را از عوامل اصلی افت‌ کار رسانه‌ای دانسته و می‌افزاید که باید برای حمایت از تمام رسانه‌های محلی، برنامه‌های منظمی روی دست گرفته شود.

همین اکنون در هرات ۲۴ ایستگاه رادیویی و ۱۹ شبکه‌ی تلویزیونی وجود دارد و علاوه بر آن در ۱۰۰ سال اخیر دست‌کم ۳۵۰ عنوان رسانه‌ی چاپی در این ولایت ثبت شده و فعالیت می‌کرد که حالا از آن میان کم‌تر از ۱۰ عنوان نشریه‌ی چاپی به نشر می‌رسند.

در غور رسانه چاپی وجود ندارد

فخرالدین آریاپور، رییس اطلاعات و فرهنگ ولایت غور در صحبت با روزنامه‌ی ۸صبح می‌گوید که در این ولایت تنها یک رسانه‌ی تصویری وجود دارد که مربوط به تلویزیون ملی افغانستان است. به گفته‌ی وی، در کنار آن رادیو سرحد، رادیو عدالت، رادیو فیروز کوه و رادیو صدای غور، چهار رسانه‌ی شنیداری هستند که طی سال‌های گذشته وظیفه‌ی نشر و پخش برنامه‌های خبری، سرگرمی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را دارند. وی می‌افزاید که از این میان، به جز رادیو صدای عدالت که شبانه‌روزی فعالیت دارد، سایر رسانه‌های شنیداری به طور پاره وقت نشرات دارند.

رییس اطلاعات و فرهنگ غور اما می‌گوید که وضعیت برای رسانه‌های چاپی اما تعریف چندانی ندارد. او می‌افزاید که در سال گذشته چند رسانه‌ی چاپی در ولایت غور به دلیل نپرداختن مالیه از سوی وزارت اطلاعات و فرهنگ کشور بسته شد و هنوز بنا بر نبود علاقه‌مندی، هیچ کدام‌شان اقدامی برای تسویه حساب با دولت و شروع کار دوباره نکرده‌اند.

در ولایت غور مطبعه برای نشر ماه‌نامه و مجله وجود ندارد و کارمندان رسانه‌های چاپی مجبور بودند برای نشر ماه‌نامه به ولایت هرات سفر کنند. همین اکنون در ولایت غور نشریه‌ی «طلوع غور» که ارگان نشراتی ریاست اطلاعات و فرهنگ این ولایت به حساب می‌رود، به صورت منظم نشرات دارد.

با تمام این‌ها رییس اطلاعات و فرهنگ غور می‌گوید که اکثر کارمندان رسانه‌ها در این ولایت به طور رضاکارانه فعالیت می‌کنند و رسانه‌ها قدرت اقتصادی مطلوب را ندارند، اما روزنه‌ی امیدی برای غور به شمار می‌روند.

در فراه هیچ رسانه‌ای متوقف نشده است

بنیامین بارز، رییس اطلاعات و فرهنگ ولایت فراه، به روزنامه‌ی ۸صبح می‌گوید که در این ولایت فقط دو رسانه‌ی تصویری که تلویزیون ملی و دنیای نو اند، نشرات دارند و وضعیت برای رسانه‌های چاپی تعریف چندانی ندارد. به گفته‌ی وی، طی سال‌های اخیر کار هیچ رسانه‌ای در این ولایت به هیچ دلیلی متوقف نشده است.

او می‌افزاید که در ولایت فراه رسانه‌ی چاپی خصوصی وجود ندارد و تنها نشریه‌ی چاپی در این ولایت مربوط ریاست اطلاعات و فرهنگ است که با نام «سیستان» و در قالب ماه‌نامه نشرات منظم دارد.

بنابر گفته‌های آقای بارز در فراه دست‌کم پنج ایستگاه رادیویی (تعلیم‌الاسلام، عروج، فریاد، نشاط و دنیای نو) فعالیت دارند که از این میان، در یک ماه گذشته رادیوی تعلیم‌الاسلام برای چند ساعت پیاپی نشراتش متوقف شده بود. آقای بارز می‌گوید که امنیت ملی ولایت فراه کارمندان این رادیو را به دلیل نشراتی که مورد سوء ظن قرار داشت، بازداشت کرده بود اما صپس از ساعاتی آزاد کرد و دوباره نشرات رادیو آغاز شد.

یادداشت: این گزارش به همکاری کمیته‌ی مصونیت خبرنگاران افغان تهیه شده است.