بیش از ده میلیون نفر در افغانستان مصونیت غذایی ندارند و نیازمند کمک‌های بشر دوستانه اند

سازمان خوراک، ده میلیون نفر در افغانستان مصونیت غذایی ندارند که از آن‌جمله هفت میلیون نفر در وضعیت بحرانی به سر می‌برند و دو میلیون دیگر هم در وضعیت اضطراری زنده‌گی می‌کنند.

نگاه نو_ با وجود سرازیر شدن کمک‌های میلیارد دالری جامعه‌ی جهانی به افغانستان،شماری زیادی از خانواده‌ها هنوز در گرسنه‌گی به سر می‌برند.

در تازه ترین گزارش سازمان خوراک و کشاورزی سازمان ملل متحد که در بخش امنیت غذایی کار می‌کند آمده است:۱۰.۲۳میلیون نفر در افغانستان با عدم مصونیت غذایی روبه‌رو اند که ۳۳ درصد جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند.

بربنیاد گزارش این سازمان، از این میان ۷.۷۹ میلیون در وضعیت بحرانی به سر می‌برند و ۲.۴۴ میلیون تن دیگر در وضعیت اضطراری قرار دارند .

در این گزارش هم‌چنان آمده است که ۱۰.۳۷ میلیون تن دیگر با فشار روانی روبه‌رو اند و نیاز به پشتی‌بانی مالی دارند.

گزارش می‌افزاید که احتمال دارد از نوامبر سال ۲۰۱۹ تا مارچ ۲۰۲۰، در حدود ۱۱.۳ میلیون نفر که ۳۷ درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند با کمبود شدید مواد خوراکی روبه‌رو شوند.

درهمین حال محمد یونس سالک، سخنگوی وزارت اقتصاد، آمار شهروندانی را که با نبود مصونیت غذایی روبه‌رو اند بیش‌تر از این می‌گوید.

به بربنیاد آمار این وزارت ۴۴ درصد جمعیت کشور برای پیدا کردن سه وقت غذا در شبانه روز، با چالش‌‌ی جدیی روبه‌رو اند.

بربنیاد این آمارها، شماری زیادی از شهروندان کشور روزها دنبال نان سرگردانند و ظاهرن شب‌ها گرسنه می‌خوابند.

وحید الله امانی، سخنگوی سازمان غذایی جهان در افغانستان می‌گوید که در زمستان پیش‌رو در نظر دارند تا برای ۵.۵ میلیون نفر مواد خوراکی کمک کنند و ۲۴۰ میلیون افغانی را به خانواده‌های تهی دست برای خرید مواد خوراکی کمک کند.

تغیرات اقلیمی، آسیب‌های طبیعی، بدتر شدن وضعیت امنیتی ولایت‌ها، بی ثباتی سیاسی از مواردی اند که تاثیر منفی بر وضعیت امنیت غذایی می‌گذارد.

در این گزارش از کشورهای کمک کننده و حکومت مرکزی خواسته شده تا توجه شانرا در این زمینه بیشتر کنند.