اثر باستانی قاچاق شده در هانگ‌کانگ به وزارت اطلاعات و فرهنگ تسلیم داده شد

یک اثر باستانی که از افغانستان قاچاق شده بود، در هانگ‌کانگ به مسوولان وزارت اطلاعات و فرهنگ تسلیم شده است.

نکاه نو_ صابر مومند، سخنگوی وزارت اطلاعات و فرهنگ، به خبرگزاری گفت که این اثر تاریخی مربوط قرن سوم و چهارم میلادی و از آثار دوره بودایی است.

پیکره باستانی بودا که به مسوولان وزارت اطلاعات و فرهنگ سپرده شده، یک پیکره بی‌سر است. سخنگوی این وزارت می‌گوید که به زودی این اثر باستانی در موزیم ملی به نمایش‌ گذاشته خواهد شد.

طبق گفته‌های صابر مومند، این اثر قاچاق شده از سوی شخصی به نام گبریل شاین که از علاقه‌مندان آثار باستانی است به عنوان «همدردی» به افغانستان تسلیم شده است.

این اثر باستانی به محمدرسول باوری، معین وزارت اطلاعات و فرهنگ سپرده شده است.

باوری هنگام تسلیم‌گیری این اثر باستانی گفته است که وزارت اطلاعات و فرهنگ متعهد است که تمام آثار قاچاق شده افغانستان را برگرداند.

از جانب دیگر، گبریل شاین گفته است چند سال پیش این اثر باستانی را به دست آورده و در همان زمان نیز فهمیده بود که این اثر متعلق به افغانستان است. به گفته او، پیش از این فرصت تسلیم‌دهی پیکره بودا به افغانستان فراهم نبوده است.

طبق معلومات وزارت اطلاعات و فرهنگ، اثر قاچاق‌شده‌ای که توسط یک شهروند عادی هانگ‌کانک به افغانستان تسلیم داده شده است، در یونیسکو ثبت است. هم‌چنان تصویر آن در کتلاک موزیم ملی نیز موجود می‌باشد.