مجلس: سازمان ملل باید احضار سفیر افغانستان در پاکستان را محکوم کند

نگاه نو_ مجلس نماینده‌گان احضار سفیر افغانستان از سوی سازمان استخباراتی پاکستان (آی.اس.آی) را خلاف عرف دیپلماتیک عنوان کرده و از سازمان ملل متحد می‌خواهد که این اقدام اسلام‌آباد را محکوم کند. به باور اعضای مجلس نماینده‌گان، نیاز است حکومت افغانستان نیز عمل بالمثل انجام دهد.

اعضای مجلس نماینده‌گان روز چهارشنبه، پانزدهم عقرب، با نشر اعلامیه‌ای گفته‌اند که فراخواندن عاطف مشعل، سفیر افغانستان در پاکستان از سوی آی.اس.آی، برخلاف ارزش‌های پذیرفته شده بین‌المللی و موازین دیپلماتیک بوده و مخالف روابط هم‌جواری و مشترکات تاریخی و فرهنگی این دو کشور است.

در اعلامیه مجلس نماینده‌گان آمده است: «از سازمان ملل متحد می‌خواهیم این عمل نادرست و غیر‌دیپلماتیک حکومت پاکستان را محکوم کند تا این حکومت با تکرار چنین اشتباهات، فضای حاکم بر روابط بین‌المللی و منطقه‌ای میان کشورها را مکدر نسازد.» این اعلامیه هم‌چنان افزوده است که «ما نماینده‌گان ملت افغانستان این عمل نادرست پاکستان را به شدت محکوم می‌کنیم و از حکومت افغانستان می‌خواهیم به عمل بالمثل اقدام کند و از نماینده‌گان مردم شریف پاکستان در پارلمان این کشور می‌خواهیم که حکومت‌شان را از عواقب ناگوار این اقدام برحذر دارند تا در آینده از اقدامات خلاف عرف دیپلماتیک و نادرست اجتناب کند.»

مجلس نماینده‌گان در حالی خواهان محکومیت پاکستان از سوی سازمان ملل متحد است که عاطف مشعل، سفیر افغانستان در اسلام‌آباد، روز دوشنبه، سیزدهم عقرب، از سوی سازمان استخباراتی پاکستانی یا اداره آی.اس.آی احضار شده است. وزارت امور خارجه کشور ضمن تأیید این موضوع، می‌گوید که سازمان استخباراتی پاکستان با آقای مشعل برخورد نادرست کرده است.

هرچند وزارت امور خارجه در پیوند به چگونه‌گی این برخورد «نادرست» و علت احضار سفیر افغانستان در پاکستان جزییات نداده، اما گفته است که این برخورد اسلام‌آباد با دیپلمات افغانستان خلاف موازین و اصول دیپلماتیک است. گران هیواد، سخنگوی وزارت امور خارجه، ضمن تقبیح این اقدام پاکستان، از اسلام‌آباد خواسته است که در آینده از چنین اقدامات خودداری کند.

با این حال، پاکستان برخورد نادرست با سفیر افغانستان را رد کرده و گفته است که کارمندان دیپلماتیک خارجی که در این کشور حضور دارند، باید خود را با اصول دیپلماسی وفق دهند. وزارت خارجه پاکستان روز چهارشنبه، پانزدهم عقرب، در اعلامیه‌ای گفته است که اظهارات وزارت امور خارجه افغانستان را مطالعه کرده‌اند و هرنوع بد‌رفتاری با سفیر افغانستان را از سوی مقام‌های این کشور رد می‌کنند. در خبرنامه وزارت خارجه پاکستان آمده است: «حکومت پاکستان برای نماینده‌گان خارجی احترام می‌گذارد و توقوع دارد که نماینده‌گان خارجی هنجارها و اصول رایج دیپلماتیک را رعایت کنند.»

افزون بر این، اسلام‌آباد از آزار کارمندان مجراهای دیپلماتیکش در خاک افغانستان شکایت کرده است. در خبرنامه وزارت خارجه پاکستان آمده است که کارمندان مجراهای دیپلماتیک پاکستان از چند روز به این سو در افغانستان مورد آزار و اذیت سیستماتیک (نظام‌مند) قرار گرفته‌اند. خبرنامه افزوده است که اسلام‌آباد نگرانی‌اش را با کابل در میان گذاشته و «از مقام‌های افغانستان می‌خواهیم برای تأمین امنیت و مصونیت کارمندان مأموریت‌های دیپلماتیک پاکستان در این کشور فوراً اقدام کند.»

اسلام‌آباد در حالی از آزار و اذیت دیپلمات‌هایش در خاک افغانستان خبر داده است که سفارت پاکستان در کابل به تازه‌گی خدمات کنسولگری‌اش در کابل را بسته است. سفارت پاکستان در کابل روز دوشنبه، سیزدهم عقرب، با نشر خبرنامه‌ای دلیل متوقف ساختن خدمات کنسولگری‌اش را مشکلات امنیتی عنوان کرده، اما گفته است که برای بیماران عاجل ویزه صادر خواهد کرد.

این در حالی است که روابط کابل و اسلام‌آباد از سال‌ها به این سو شکننده است. افغانستان همواره پاکستان را حامی ‌تروریسم عنوان کرده و گفته است که این کشور گروه‌های تروریستی را در خاک خود پرورش می‌دهد. پاکستان اما این ادعا را رد کرده و گفته است که پاکستان خواهان نهادینه شدن صلح در افغانستان است. از سویی هم، راکت‌پراکنی‌های پاکستان بر خاک افغانستان نیز متوقف نشده است. در آخرین مورد، راکت‌پراکنی‌های مرزی میان دو طرف در هفته گذشته، کشته و زخمی‌ برجای گذاشته است. وزارت خارجه پاکستان گفته است که در حملات راکتی نیروهای افغان بر مناطق مرزی ولسوالی ناری ولایت کنر، شش سرباز پاکستانی زخمی ‌شده‌اند. هم‌چنان مقام‌های حکومت افغانستان گفته‌اند که در راکت‌پراکنی‌های پاکستان سه غیر‌نظامی‌ در ولایت کنر کشته شده و پنج تن دیگر زخم برداشته‌اند.