سنجی دت: ‘اگر نقش ابدالی نامناسب می‌بود، بازی نمی‌کردم’

جنگ سوم پانی پت، ۲۵۸ سال پیش در سال ۱۷۶۱ اتفاق افتاد. پیروزی این جنگ به نام احمد شاه ابدالی، بنیانگذار دولت معاصر افغانستان ثبت شده است.

نگاه نو_ اکنون سینمای هند در مورد این جنگ فلم می‌سازد که نقش احمد شاه ابدالی را در آن هنر پیشه معروف این کشور، سنجی دت بازی می‌کند.

قرار است فلم پانی پت، به تاریخ ششم ماه دسمبر امسال به نمایش گذاشته شود. اما در میان افغان‌ها، به ویژه پشتون‌ها، این نگرانی به میان آمده است که سنجی دت نقش احمد شاه ابدالی را چگونه بازی کرده خواهد بود و فلم ساز اشیتوش گواریکر، تاریخ این جنگ را چگونه رنگ داده خواهد بود.

سنجی دت در صفحۀ تویتر اش با نشر تصویری از فلم پانی پت نوشته است ” احمد شاه ابدالی – هرجاییکه که سایه می افگند، آنجا مرگ نازل می‌شود.”

سنجی دت همچنان گفته است که امروز پنج نومبر (۱۴ عقرب) ویدیوی کوتاهی از معرفی این فلم نشر خواهد شد.

نگرانی حکومت افغانستان

مقام های سفارت افغانستان به صدای امریکا گفته اند که بارها تلاش کرده اند با تهیه کنندگان این فلم به تماس شوند و نگرانی خویش را در مورد ناآگاهی از جزییات داستان این فلم شریک سازند.

نسیم پشتون شریفی، قونسل افغانستان در شهر ممبای به خبرگزاری گفت که در این مورد با سنجی دت از طریق تیلیفون صحبت کرده است و او برایش اطمینان داده است که ” اگر نقش احمد شاه ابدالی نا مناسب می‌بود، من آنرا بازی نمی‌کردم.”

اشتیتوش گواریکر، تهیه کنندۀ این فلم نیز گفته است که در این فلم تاریخ هند به نمایش گذاشته می‌شود.

پیش از این فلم دیگری به نام پدماوت نیز باعث ایجاد سر و صدا ها شده بود.

پدماوت، بر اساس داستان تخیلی عشق یک حاکم مسلمان – سلطان علاالدین خلجی – با یک ملکۀ هندوی راجپوت تهیه شده است که به تاریخ ۲۵ جنوری ۲۰۱۸ در سینماها نمایش داده شد.

در فلم پدماوت تصویر منفی از یک شاه افغان-تبار هند و جنگجویان وی ارایه شده است.

وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان، سال گذشته پیش از نشر این گفت که هر محصول هنری و سینمایی که در تضاد با ارشادات و اعتقادات دین اسلام باشد، یا هم چهره های بزرگ جهان اسلام یا شخصیت های ملی افغان در آن به گونۀ نادرست و منفی معرفی شده باشد، قابل قبول حکومت و مردم افغانستان نخواهد بود.